I/S Kastrup-Malmö Linien.

Trafiken startade 1959 med bilfärjan Kastrup, en färja som köptes in från trafiken till de tyska Norsjööarna.

Den färjan var en s k pendelfärja med brygga i både för och akter. Kapacitet ca 30 bilar eller några lastbilar samt något hundratal passagerare.

Kastrup gick kvar på linjen till mitten av 60-talet.

1961 insattes en nybyggd färja för linjen, Skåne, en konventionell bil- o pass-färja med 40 bilplatser och ca 300 pass som såldes till Italien 1967.

1964 byggdes ytterligare en färja av samma typ och fick namnet Malmö.

Skåne ersattes av ett antal chartrade färjor som Stena Lines Stena Baltica, Fåborg-Geltingfärjan Sydfyn, Gotlandsbolagets Polhem.

Meningen var att bygga en egen ny färja, men konkurrensen från Limhamn - Dragör gjorde att ekonomin satte stopp.

Sista bilfärjeturen gick med Malmö 1968. Malmö såldes också till Medelhavet.

Överfartstiden Malmö-Kastrup var ca 85 min jämfört med Limhamn-Dragörs 50 min.

Rederiet hade en stor kundkrets i de danska åkerierna och samarbetade också med genomgångsbiljetter över Kalundborg-Juelsminde, Grenå-Hundested och Gedser-Travemünde.

Passagerarna var huvudsakligen danskar.

Svenskarna föredrog den kortare Limhamn-Dragör eller Malmö-Köpenhamn, där det var promenadavstånd till butikerna.
Rederiet var danskt och de egna färjorna hade alla hemmahamn Kastrup.

Färjorna var vitmålade med svart skrov. Ljusgul skorsten med ljusblått rederimärke med texten O&P, vilket var ägarna Ottosen & Pedersen´s initialer.

Två bilder från Malmö.

Tack Ingmar Sellberg för denna redogörelse över detta rederi.

S/S Hanne Kruse. (1958-1959, chartrad)

M/S Kastrup. (1959-1965).

M/S Skåne. (1961-1967).

M/S Malmö. (1964-1967).

M/S Marina. (1965, chartrad).

M/S Stena Baltica. (1967, chartrad).

M/S Polhem. (1967, chartrad).

M/S Afrodite. (1967-1971, chartrad).

M/S Sydfyn. (1967, chartrad).

Tillbaka.