S/S LUDVIG PEYRON.

Byggd 1899 av Carmichael, MacLean & Co, Greenock, England. 

Varvsnummer. 20.

Dimensioner. 71,45 x 10,99 x 5,35 m.

Brt/ Nrt/ Dwt. 1384/ 964/ 2050.

Maskineri. 3-cyl, trippelångmaskin.

Effekt. 600 ihk.

Knop. ?.

RN. 3417.

IDno. 3003417.

1898 11 19. Sjösatt.

Levererades 17 mars 1899 till Stockholms Ångfartygs AB (S:t Eriksbolaget), Stockholm.

1908 01 01. Köps rederiet upp av Nya Rederi AB Svea, Stockholm.

1908 05 11. Genom fusion med Stockholms Ångfartygs Ab, Stockholm bildas Stockholms Rederi Ab Svea.

1914. Annonserad på linjen Bordeaux - La Pallice (La Rochelle) - Le Havre - Helsingborg - Malmö - Stockholm.

1914 12. Stoppad av ett tyskt örlogsfartyg under resa från London till Sverige. Fördes till Stettin. Fartyget undersöktes men frigavs efter en tid.

1916. Befraktad av britter för koltransporter till Kanarieöarna, därefter hämtades last i Nordamerika för svensk räkning.

1917. Konfiskerades av franska myndigheter vid hamnuppehåll i fransk hamn. Frigavs efter kriget.

1933 08 31. Såld till Laevaühing Ubari (kapten Theidr Wumpa & Otto Hellsten), Reval, Estland. Köpesumman var 57 000 kr. Omdöpt till UBARI.

1940. Vid Sovjetunionens inmarsch i Estland, rekvirerad av Ministry of War Transport. Tilldelades T & C Wilton & Company Ltd, Belfast.

1945 05. Övertagen av Ministry of War Transport.

1950. Såld till J H Adamson & Company, Cardiff, England. Omdöpt till RUMNEY.

1959. Såld till upphuggare i Rotterdam, Holland.

S/S LUDVIG PEYRON.

Tillbaka till S:T Eriksbolaget.

Tillbaka till Rederi Ab Svea.

© 2021 faktaomfartyg.