Stockholms
Ångfartygs Rederi Ab. (S:t Eriksbolaget).
Rederiet bildades år 1870 på initiativ av konsuln Ludvig Peyron, som blev huvudredare.
Bland grundarna fanns även grosshandlare Edward Cederlund och sjökapten Knut Ahlborg, båda sedemera välbekanta i Sveabolaget.
Dock beställdes de två första fartygen redan 1869, de fick namn efter varven de byggdes på (s/s Bergsund & s/s Motala).
Bolaget blev i princip ett parallelföretag till Nya Rederi AB Svea, flera styrelsemedlemmar återfinns i båda rederiernas styrelse.
Båda rederierna hade sina kontor i samma byggnad och på
samma våning på Skeppsbron nr 30.
1895 lämnar Ludvig Peyron sin post p.g.a. hög ålder och ersattes av en av bolagets sjökaptener, Sven Ternström.
Lönsamheten minskar avsevärt. Intressenter som ägde aktier i både St Eriks-bolaget och Sveabolaget föreslog en sammanslagning av de båda bolagen.
I oktober 1907, på en extra bolagsstämma i båda bolagen godkändes ett avtal om St Eriks-bolagets uppgång i Sveabolaget.
Som betalning för affären skulle Sveabolaget lämna 6 720 aktier samt betala 84 000 kr kontant.
Utöver 11 fartyg tog Svea över St Eriks-bolagets personal, både land- och sjöpersonal.
Även St Eriks-bolagets kontor ingick i köpet. Sveabolaget
kunde därmed utöka sitt kontor från två till fyra rum.
Ett av villkoren för köpet var att namnet Stockholm skulle ingå i rederinamnet.
Nya Rederi AB Svea bytte namn till Stockholms Rederi AB Svea.
Detta beviljades av kungl maj:t den 11 maj 1908.
Namnet St Eriks-bolaget kom från att bolaget använde sig av Stockholms stadsvapen på sin skorsten, Sankt Erik.
Denna symbol syntes sedemera på ”gösen” på Sveabolagets fartyg.
Text Lennart Falleth.
S/S Bergsund. (1870-1907).
S/S Motala. (1870-1907).
S/S Stockholm. (1871-1908).
S/S Nautilus. (1872-1907).
S/S Atalanta. (1872-1906).
S/S Allegro. (1874-1905).
S/S Presto. (1875-1907).
S/S Rex. (1877-1907).
S/S Dux. (1879-1907).
S/S Tellus. (1882-1907).
S/S Ludvig Peyron. (1899-1907).
S/S Luna. (1905-1907).
S/S Ninian Paton. (1907).