S/S OIHONNA.
Byggd 1898 av Gourley Brothers & Co, Dundee, Skottland.
Varvsnummer. 180.
Dimensioner. 64,69 x 9,55 x 5,49 m.
Brt/Nrt/ Dwt. 1072/ 470/ 366.
Maskineri. En 4-cyl, trippelexpansions ångmaskin.
Effekt. 1260 hk.
Knop. 12,5.
Passagerare. 163.
Hyttplatser. 163.
IMO. 5601162.
Systerfartyg. WELLAMO.
1898
02 23. Sjösatt. Levererades
11 maj 1898 till Finska Ångfartygs Ab, Helsingfors, Finland. Pris
668 000 FIM. Byggd för trafiken Stockholm - Åbo, men Ångfartygs Ab Bore hann
före att öppna vintertrafik på linjen. 1898
05 23. Anlände OIHONNA för första gången till Stockholm, med 59 passagerare
ombord. Insatt sommartid mellan Stockholm – Hangö - Helsingfors - St
Petersburg och vintertid Stockholm - Hangö (- Reval). 1900
01 10. Efter att Bore havererat under nyårsnatten försökte Ångf. Ab Bore
chartra OIHONNA. Men FÅA satte henne själva i trafik mellan Stockholm - Mariehamn - Åbo. 1900
02. Var ofta OIHONNA försenad upp mot ett dygn på grund av isförhållanden. 1900
02 23. Ankom Stockholm efter sex dygns färd genom isarna.
Följande resor inställdes. 1900
03 14. Åter i trafik och på resan Stockholm - Åbo förlorar hon alla fyra
propellerbladen på Delet. Fartyget hade vinterpropellrar (Propellrar som man
satte på inför vintersäsongen där bladen kunde skruvas av) och genom att
trimma fartyget på fören kunde man skruva på tre reservblad, ett blad hade
man redan bytt i Stockholm efter föregående resa. Väl framme i Åbo övertog
man ett ytterliggare reservblad från systern WELLAMO. Det bladet skruvades på
ute på Erstan dit man gick och ytterliggare en gång trimmade fartyget på
fören. 1900 05 07. Uppehåll i trafiken under lite mer än en månad för upprustning. Under sommaren Stockholm - Hangö - Helsingfors - St Petersburg. 1900.
Under hösten
återinsatt i vintertrafik Stockholm - Mariehamn - Åbo. 1901
05 04. Sista resan Stockholm - Mariehamn - Åbo - Hangö - Helsingfors innan
sommaruppehåll. 1901. Under hösten insatt Stockholm - Hangö - Reval. 1902 02.
Insatt mellan Stockholm
– Hangö. 1902
05 13. Sista turen Stockholm - Hangö - Helsingfors - St Petersburg innan
sommaruppehållet. 1902,
1903 och 1906. Under somrarna kryssningar till Nordkap och Spetsbergen för
tyska intressen. 1902
11 08. Insatt Stockholm - Hangö (- Reval). 1903 02.
Fastnade fartyget i svår packis och provianten som var beräknad för tre dagar
tog slut, så man tvingades att bryta upp lasten som innehöll delikatesser.
Man nådde Stockholm efter fem dygn, med på den resan var bland annat den kända
upptäcksresande Sven Hedin. 1903
03 21. Resorna utsträcks till Helsingfors och 28/4 även till St Petersburg. 1903
05 14. Sista resan innan sommaruppehåll. 1903
06 14. Extra resa Stockholm - Helsingfors. 1903
09 17. Åter i trafik Stockholm - Hangö - Helsingfors - St Petersburg. Från 1/10
ej längre via Hangö. 1903
10 17. Ur trafik i två veckor innan hon startar vinterturer Stockholm – Hangö
– Reval. 1903
12. Endast Stockholm - Hangö. 1904
05 03. Sista turen innan sommaruppehållet Stockholm - Hangö - Helsingfors -
St Petersburg. 1904
11 01 - 1905 04 30. I trafik Stockholm - Hangö. 1905
01 05, 02 14 och 02 28. Turen utsträckt till Reval. 1905
05 02. Stockholm - Hangö - Helsingfors. 1905
05 09. Stockholm - Hangö - Helsingfors - St Petersburg. 1905
05 18. Sista turen innan sommaruppehållet Stockholm - Hangö. 1905
11 07. I trafik Stockholm - Hangö. 1905
11 14. Resan utsträckt till Helsingfors. 1906
01 16 - 1906 03 20. Fyra resor utsträckta till Reval. 1906
04 20. Går fartyget på grund i tjocka vid utgående från Hangö vid Ytterklints
fyr med 105 passagerare ombord. Fartyget fastnade på grundet och tog in
vatten i förrummet. Man försökte påkalla hjälp med bomber och strålkastare.
När tjockan lättade skickade man en jolle med 8 man iland för att söka
assistans. Senare anlände MURTAJA som tog passagerarna i land och
bärgningsångaren SOLID som assisterade. 1906 04 21. Efter att dykare från SOLID tätat fartyget avgick man mot Stockholm. 1905 04 24.
Ankom Stockholm. 1906
11 02 - 1907 04 30. I trafik Stockholm – Hangö. Under hösten även vidare till
Helsingfors. 1907
01 08 och 04 02. Turer utsträckta till Reval. 1907
04 30 - 05 28. Ur trafik. 1907
05 28. I trafik Stockholm - Hangö - Helsingfors - St Petersburg. 1907 11
01 - 1908 02 09. I trafik Stockholm - Hangö. Vissa turer utsträckta till
Helsingfors eller Reval. 1908
02 09. Gick på ett grund vid Fileon i Ålands skärgård. Gled över grundet utan
att få någon läcka och fortsatte till Stockholm. Vid ankomsten upptäcktes en
3 m lång buckla och ett skadat propellerblad. 1908
02 11. Avgick fartyget från Stockholm till Hangö och Reval. Efter det gick
hon till Åbo för varvsbesök. Där åtgärdades skadorna från grundstötningen och
fartyget och hon byggdes om invändigt. 1908
06 10. Insatt på ”Express- & turistturer” Stockholm - Helsingfors - St
Petersburg. 1908
09 24. Visiterad vid Fejan efter att en koleraepedemi brutit ut i St
Petersburg. Turerna endast till Helsingfors efter det. 1908
11 01 - 1909 04 30. Insatt Stockholm - Hangö. En del turer utsträckta till
Reval och under hösten även till Helsingfors. 1909.
Under sommaren insatt mellan Stockholm - Hangö - Helsingfors - St Petersburg. 1909
11 13. Efter avgång från Hangö grundstötte fartyget på Essgrundet nära Hyxor
lotsplats. Dagen därpå lossades lasten i pråmar från Dalsbruk och fartyget
kom loss. 1909
11 15. Fortsatte resan efter att man konstaterat att fartyget inte hade fått
några skador. Vid Degerby tog OIHONNA över passagerarna från WELLAMO som
grundstött där samma dag och de två systerfartygen följdes åt till Stockholm.
Snötjocka medförde att fartygen tvingades kasta ankar i Furusundsleden och
invänta bättre väder. 1909
11 16. Insatt Stockholm - Mariehamn - Åbo. 1910
05 01. Samtrafik med Ångfartyg Ab Bores ångare mellan Stockholm - Mariehamn
-
Åbo. 1910
09 01 - 1910 10 25. Flyttad till linjen Stockholm - Hangö - Helsingfors - St
Petersburg. 1910
11 05. Insatt Stockholm - Mariehamn - Åbo. 1911
03 04. Grundstötte på Kobba Klintar i snötjocka. Trots låg fart fastnade hon
på grundet och tog in vatten i storrummet. Tullångaren AURA tog passagerarna
till Mariehamn. 1911
03 07. Lasten lossades i en pråm bogserad av lotsångaren MAREOGRAF. Drogs
sedan flott av bärgningsångaren HELIOS, som assisterades av MURTAJA och MAREOGRAF.
HELIOS bogserade sedan OIHONNA till Stockholm. 1911
03 09. Tvingades man ankra i Furusundsleden med pumparna igång för att
justera en av tätningarna som rubbats. Samma kväll anlände fartygen till
Finnboda, där fartyget togs upp i dockan följande dag. 1911
04 03. Åter i trafik Stockholm - Mariehamn - Åbo efter reparationer. 1913
06 17. Flyttad till linjen Stockholm - Hangö - Helsingfors - St Petersburg. 1913
09. Åter till trafiken Stockholm - Åbo. 1914
08 01. Inställs turerna på grund av krigsoroligheter. 1916 04
30. När fartyget går från Gävle mot Mäntyluoto går hon upp mot Sundsvall för
att kontrollera isarna och leta efter två försvunna fartyg. Hon hittar då
besättningen från det sedan tre månader tillbaka försvunna fartyget ARIEL,
som skruvats ner av isen. Man hittar även det andra försvunna fartyget LAPONIA som anländer tillsammans med
OIHONNA till Mäntylouto den 2/5. 1918
01. Dockad på Beckholmen för reparation av bottenskador orsakade av isen. 1918
05 10- 1940. Insatt Stockholm - Mariehamn - Åbo. 1920
03 13. Tillfångatas den amerikanske journalisten och revolutionären John Reed
som gömt sig i fartygets kolboxar. Han var på återväg med förfalskade papper efter ett
illegalt besök i Moskva. 1922 - 1926. Insatt mellan Helsingfors - Stettin och Helsingfors - Lübeck - Köpenhamn. 1927.
Ersätts av nybyggda WELLAMO på Tysklandstrafiken. 1928
03 01. Ett halvt dygn försenad till Stockholm på grund av dimma. 1928.
Sommartrafik Stockholm - Helsingfors. Även de följande somrarna och övriga
delen av året Stockholm - Åbo. 1929
01 07. Fartyget nästan ett dygn försenat på grund av dimma. 1929
02. Upp till ett dygns förseningar på grund av isförhållandena, trots
assistans av isbrytarna MURTAJA och VOIMA. 1929
03 01. Förlorade fartyget en av propellrarna på resa Stockholm - Åbo. 1931
11 13. Ett dygn försenad till Stockholm från Åbo på grund av dimma. 1933
05 07. Oihonna första turen från sommaren från Helsingfors till Stockholm. 1933
10 02. Årets sista resa Stockholm - Helsingfors. 1934
03 22. OIHONNA hinner upp HEIMDALL som avgått dagen före från Åbo vid
Bogskär, där båda tvingas ankra på grund av dimma. De anländer följande kväll
till Stockholm. 1935
05 05. Sommartrafik Stockholm - Helsingfors.
Gjorde även extra ålandsturer under sommaren. 1935.
Till hösten åter till Stockholm - Åbo linjen. 1936
04 25. Ur trafiken Stockholm - Åbo för att under tre veckor rustas upp inför
sommarseglationen Stockholm – Helsingfors. 1936
10 12. Åter på Stockholm - Åbo. 1937
10 29. Låg stilla i Ålands skärgård i 17 timmar på grund av dimma. 1938
05 08. Insatt Stockholm - Helsingfors. 1939.
Under andra världskriget i trafik Stockholm - Åbo. Hon fick senare lastutrymmena
ombyggda till stora logement med våningsängar för att kunna ta med hundratals
krigsbarn på turerna. 1940
01 29. Så vart fartyget anfallet av Ryska bombplan vid Saggö. Kaptenen beordrade
alla ned under däck. Fartyget hade luftvärnskanoner med svenska frivilliga
som betjäning. Efter anfallet fördes passagerarna i land och avvaktade i en
röd stuga innan man kunde fortsätta senare via Mariehamn. 1941
07 22. Ur Finlandstrafiken för att transportera ryssar från Helsingfors till
tysk hamn, varifrån de tas till Turkiet och utväxlas mot finsk
legationspersonal. 1943
09. Ett ryskt torpedplan släpper torped mot fartyget, genom en kraftigt gir
undgår man torpeden, som man
observerat från bryggan. 1944.
Beslagtagen av ryska kontrollkommissionen och använd av dem som
förläggningsfartyg i Helsingfors. 1948
02 27. Återlämnad till FÅA i dåligt skick. Tagen till Wärtsilä - koncernens
Ab Sandvikens skeppsdocka i Helsingfors för ombyggnad. 1949
07. Insatt Åbo- Mariehamn - Stockholm. 1952. Upplagd under hösten som reservbåt för nybyggda
AALLOTAR. 1954
05 01. Insatt mellan Helsingfors - Travemünde. En resa tar 53 timmar. 1959.
Upplagd till hösten. 1960 10
02. Såld till SOGEDE, Gent för upphuggning. 1960 10 25. Lämnade Helsingfors bogserad av Mb Stein till Antwerpen. |
S/S OIHONNA.
Tillbaka till De Samseglande rederierna.
© 2021 faktaomfartyg.