S/S WELLAMO.
Byggd 1898 av Gourley Brothers & Co, Dundee, Skottland.
Varvsnummer. 179.
Dimensioner. 64,70 x 9,55 x ? m
Brt/ Nrt/ Dwt. 1043/ 613/ 643.
Maskineri. En 4-cyl, trippelexpansions ångmaskin.
Effekt. 1260 hk.
Knop. 12,5.
Passagerare. 300.
Hyttplatser. 129.
IDno. 5601214.
Systerfartyg. OIHONNA.
1897
11 25. Sjösatt. Levererades
25 februari 1898 till Finska Ångfartygs Ab, Helsingfors, Finland. Pris
668 000 FIM. 1898 03 11. Anlände WELLAMO för första gången till Stockholm. Ersatte EXPRESS på linjen mellan Stockholm Hangö. 1898 -
1899. Insatt sommartid mellan Stockholm - Hangö - Helsingfors - St
Petersburg, vintertid Stockholm - Hangö (- Reval). 1899
11. Haveri vid
Ledsund och ersattes av VON DÖBELN under tre veckor. 1900 03
02. Anlände ett dygn försenad till Stockholm. Under resan hade man av
isen pressats på grund vid Hufvudskärs lotsstation utanför Sandhamn.
Fartyget tog sig efter tre timmar loss för egen maskin utan skador. 1900 04
29. Ur trafik under sommaren. 1900.
Under hösten i trafik Stockholm - Hangö, och även vidare till Reval
innan isen blev för svår. 1901 04
30. Sista resan Stockholm - Helsingfors innan sommaruppehåll. 1901.
Under hösten insatt Stockholm - Hangö - Helsingfors. 1902 01
10. Endast Stockholm - Hangö. 1902 02
04 och 02 18. Turer Stockholm - Hangö - Reval. 1902 05
10. Sista turen innan sommaruppehållet Stockholm - Hangö. 1902 11
08. Insatt Stockholm - Hangö. 1903 03
21. Resorna utsträcks till Helsingfors. 1903 04
28. Sista turen från Stockholm till Hangö och Helsingfors innan
sommaruppehållet. 1903 11
07. I trafik Stockholm - Hangö - Helsingfors. 1903 11
29. Går fartyget klockan 17.00 på grund i snötjocka på Köpmanskär,
en timmes väg från Hangö. Fartyget kom från Stockholm med ett 40-tal
passagerare. Fartyget fastnade på grundet och tog in vatten i stora- och
förrummet och slagsida uppstod. Bärgningsångaren ROBOTNIK tog över
passagerarna och tog dem till Hangö efter en 2,5 timmars färd i tjockan,
som senare beskrevs av passagerarna som farligare än själva grundstötningen.
Några dagar senare låg fartyget sjunket så att vattnet låg i höjd med
suntältet på akterdäck. All last, bland annat 3 500 kg jullektyr
hade förstörts. 1903 12
19. Fartyget länspumpat och tätat med hjälp av neptunbolagets bärgningsångare
HERO. 1903 12
20. Avgår fartyget från Hangö ledsagat av HERO mot Stockholm. 1903 12
24. Anlände fartygen till Stockholm efter att tvingats invänta bättre väder
vid Ledsund. 1903 12
27. Dockad vid Beckholmen och konstaterat att 40 meter av kölen och 56 plåtar
på babordssidan behöver bytas. Dessutom är det stora vattenskador på
inredningen och på maskineriet. 1903 12 31. Överförd till Finnboda Varf. 1904 01
06. Upptagen på slipen för reparation. 1904 02
25. Färdigreparerad och flyttad till Skeppsbron.. 1904 02
27. Åter i trafik Stockholm - Hangö - Reval. 1904 04
30. Sista resan innan sommaruppehållet Stockholm - Hangö - Helsingfors -
St Petersburg. 1904 11
01. Insatt Stockholm - Hangö - Helsingfors. 1904 12
31. Sista turen som utsträcktes till Helsingfors, sedan endast Stockholm
- Hangö fram till 1905 04 30. 1905.
Under sommaren Helsingfors - Reval - Stettin. Gick på den linjen somrarna
fram till första världskriget. 1905 11 07. I trafik Stockholm - Hangö. 1905 11
18. Insatt mellan Stockholm
- Hangö - Helsingfors. 1906.
Lades i början av året upp som reservfartyg i Hangö. 1906 04
21. Ersatte OIHONNA, som gått på grund, mellan Stockholm - Hangö -
Helsingfors under två veckor. 1907.
Under hösten till varv i Åbo och upprustad invändigt. 1908 02 15 - 1908 05 05. Ersatte den grundstötta OIHONNA på linjen Stockholm - Hangö. Vissa turer utsträckta till Reval. 1908
04. Trafik Stockholm - Hangö - Helsingfors. 1908 11
01 - 1909 04 30. Insatt Stockholm - Hangö. En del turer utsträckta till
Reval och under hösten även till Helsingfors. 1909 11
01. Insatt Stockholm - Mariehamn - Åbo. 1909 11
13. Grundstötte vid Ljungö Udde utanför Degerby i den Åländska skärgården.
Tog sig loss efter att ha dumpat lasten, sprang läck i förrummet och
gick in till Degerby. Två dagar senare tog Oihonna över passagerarna och
de två systerfartygen följdes åt till Stockholm. Snötjocka medförde
att fartygen tvingades kasta ankar i Furusundsleden och invänta bättre väder.
WELLAMO gick till Finnboda Varf. 1910 11
05. I vintertrafik Stockholm - Hangö. En del turer utsträckta till Reval
och Helsingfors. 1911 03
07 - 1911 04 03. Flyttad till linjen Stockholm - Åbo efter att OIHONNA gått
på grund. 1911
10. Kolliderar i Stettin. 1911.
Under hösten i trafik Stockholm - Hangö. Vidare till Helsingfors och
Reval så länge is inte hindrar. 1912 01
01. Under vintern i trafik Stockholm - Åbo. 1912.
Under hösten insatt i vintertrafiken Stockholm - Åbo. 1913.
Under hösten upplagd i Åbo som reservfartyg. 1914 02
10 - 1914 06 14. I trafik Stockholm - Åbo, ersatte den grundstötta BORE
I. 1914 06
17. Insatt Stockholm - Hangö - Helsingfors - St Petersburg. 1914 08
03. Stoppad i St Petersburg efter att kriget brutit ut. 1914.
Efter krigsutbrottet en del resor Helsingfors - St Petersburg. 1914.
Under hösten insatt i transitofarten över Bottenhavet och Bottenviken.
Bland annat Sundsvall - Mäntylouto. 1915-1916.
Under vintern trafik Mäntylouto - Gävle. 1916 05
10. Vid avgång från Mäntylouto skadas propellern och man tvingas gå
till Stockholm för reparation. 1916 05
26. Åter i Mäntylouto, för trafik till Sundsvall. 1916 08
26. Avgick från Sundsvall mot Yxpila. Följde den svenska kusten upp till
Holmsund innan man girade österut. 1916 08
29. Strax efter klockan 17.00 stoppad av den tyska ubåten U 47, som
skjuter varningsskott mot fartyget, nära Tankar fyr i utanför Yxpila.
Alla 22 ombord tilläts lämna fartyget i livbåtar innan hon sköts i
sank,klockan 18.40, av 16 skott från ubåtens kanoner, 9,5 sjömil NW
tankar fyr. 1918. Under sommaren hittas vraket och man planerar bärgning, en del last lyckas man få upp från fartyget, men djupet är dock för stort. 1922.
Man beslutar man att inte försöka sig på en bärgning. Vraket glöms
bort. |
S/S WELLAMO.
© 2020 faktaomfartyg.