M/S OLAU HOLLANDIA.

Byggd 1981 av AG Weser Seebeckswerft, Bremerhaven, Tyskland.

Varvsnummer 1028.

Dimensioner. 153,40 x 24,71 x 5,80 m.

Brt/ Nrt/ Dwt. 14990/ 9500/ 2880.

Efter ombyggnad. GT/ NT/ DWT. 21473/ 8695/ 2880. 

Maskineri. Fyra Pielstick OC2-5L dieslar.

Effekt. 15300 kW.

Knop 20,0.

Passagerare. 2048.

Hyttplatser. 938.

Bilar. 530.

IMO. 7928811.

Systerfartyg. OLAU BRITANNIA.

1980 11 22. Sjösatt.

Levererades 21 mars 1981 till Olau Line Ltd Co, Hamburg, Tyskland.

1981 03 25. Insatt mellan Sherness - Vlissingen.

1989 08. Såld till Nordström & Thulin Ab, Visby för leverans i oktober 1989.

1989 10 02. Sista dagen i trafik.

1989 10 03. Avgick Vlissingen mot Hamburg.

1989 10 06. Ankommer Schichau Seebeckwerft AG, Bremerhaven, Tyskland för flaggskifte samt ombyggnad.

1989 11. Omdöpt till NORD GOTLANDIA.

1989 12 16. Avgår varvet mot Stockholm.

1989 12 20. Visas fartyget upp i Stockholm.

1990 01 01. Insatt i Gotlandlinjen trafik mellan Visby - Nynäshamn/ Oskarshamn. Nästan omgående klagades på att fartyget var "skitigt och slitet" men nytt i trafiken till/från Gotland. Fartyget fick snabbt smeknamnet "Bosse Larsson" efter programledaren som hade TV programmet Nygammalt.

1997 06 25. Uppstår rökutveckling i en kylbil på resa mellan Nynäshamn - Visby. När man stänger av kylaggregatet så avtog rökutvecklingen. 

1997 12. Såld till Oy Eckerölinjen Ab, Eckerö, Finland för leverans i januari 1998.

1997 12 31. Sista dagen i trafik för Gotlandslinjen.

1998 01 01. Avgår NORD GOTLANDIA från Visby för sista gången till Åbo reparationsvarv.

1998 01 02. Övertagen av Eckerö Linjen.

1998 01 07. Omdöpt till NORDLANDIA.

1998 02 10. Insatt mellan Helsingfors - Tallinn.

2003 04 30. Vid avgång från Helsingfors fick fartyget fel på rodret och fick gå tillbaka till Helsingfors.

2003 05 01. Avgick till varvet i Nådendal för reparation.

2003 05 05. Åter i trafik.

2006 10 28. Kolliderade med kajen i Tallinn när fartyget skulle lägga till i hårt väder och fick ett hål på babords sida. Togs ur trafik för reparation.

2006 11 01. Åter i trafik.

2010 01 29. På resa från Helsingfors mot Tallinn så fastnade fartyget straxt utanför Helsingfors i isen.  Fick hjälp av SUPERSTAR och BALTIC PRINCESS och komma loss efter att suttit fast i 6 timmar.

2010 02 12. På resa från Helsingfors mot Tallinn så fastnade fartyget straxt utanför Helsingfors i isen. Fick hjälp av en isbrytare att komma loss.

2013 01 01. Sista dagen i trafik mellan Helsingfors - Tallinn.

2013 01 07. Insatt som lastfärja mellan Helsingfors - Tallinn.

2013 03 29. Tagen ur trafik och upplagd i Kopli, Estland.

2013 06 11. Såld till Isabella Cruise, Ltd, Belize city, Belize. Omdöpt till ISABELLA I.

2013 06 14. Avgick Kopli mot Almeria.

2013 06 16. Bunkrade utanför Skagen.

2013 06 22. Ankom Almeria.

2013 06. Utchartrad till Acciona Trasmediterranea, Spanien.

2013 07 04 - 2013 10. Insatt mellan Almeria - Nador.

2013 10 07. Ankom Perama, Grekland för ombyggnad.

2014 08. Utchartrad till Acciona, Spanien, men av okänd anledning blev det inget av denna charter.

2014 08. Upplagd i Eleusis bay.

2014 09 19. Flyttad till Kinosoura.

2014 11. Utchartrad till Paradise Cruise & Ferry.

2014 11 22. Avgick Salamis Island mot Batumi, Georgien.

2014 11 26. Ankom Lavrion efter drivit omkring Andros Island under två dagar.

2015. Utchartrad till Acciona, Spanien.

2016 01. Såld till Cia Trasmediterranea SA, Limassol, Cypern. Omdöpt till ALMARIYA. Utchartrad till Trasmediterranea.

2017 09 08. Efter avgång från Nador så fick fartyget maskinrumsbrand som kunde släckas. Togs ur trafik för reparation.

2018 01. Insatt mellan Almeria - Nador.

2020 03 22. Ankom Almeria och togs ur trafik. Upplagd.

2021 08 19. Avgick Almeria till Motril för vidare uppläggning.

2021 12. Insatt mellan Almeria - Oran.

M/S OLAU HOLLANDIA.

M/S Olau Hollandia och M/S Olau Hollandia.

M/S NORD GOTLANDIA.

M/S NORDLANDIA.

M/S NORDLANDIA.

M/S ISABELLA I.

M/S ISABELLA I.

 

M/S ALMARIYA.

Tillbaka till Olau Line.

Tillbaka till N&T.

Tillbaka till Gotlandslinjen.

Tillbaka till Eckerö Line.

Tillbaka till Acciona.

© 2024 faktaomfartyg.