H/S PRINCESS OF THE WAVES.

Byggd 1971 av Westermoens Varv, Mandal, Norge.

Varvsnummer 20.

Längd. 37,90 x 16,01 x 2,60 m.

Efter ombyggnad. 37,90 x 7,50 x 2,60.

Brt. 299.

Efter ombyggnad. Brt/ Nrt/ Dwt. 309/ 197/ 23.

Maskineri. Två MTU 12V 1163 TB83 dieslar.

Effekt. 5910 kW.

Knop. 36,0.

Passagerare. 250.

IMO. 7103576.

Systerfartyg. EXPRESSAN. QUEEN OF THE WAVES.

Levererades 10 mars 1971 till Johs Prestus A/S, Bergen, Norge.

1971. Insatt i trafik runt Kanarieöarna.

1972 06. Utchartrad till Prince Line.

1972 06 22. Insatt mellan Stockholm - Mariehamn för att vissa dagar fortsätta till Åbo.

1972 08 21. Försattes rederiet i konkurs.

1972. Utchartrad till Gigant Foil, Malmö. Insatt mellan Malmö - Köpenhamn.

1974 05. Utchartrad till Öresundsbolaget. Insatt mellan Malmö - Köpenhamn.

1975 - 1976. Utchartrad till Gigant Foil. Insatt mellan Malmö - Köpenhamn.

1977. Övertagen av KS A/S International Hydrofoil Operation, Bergen, Norge.

1979 06. Såld till Royal Hydrofoil S/A, Panama. Omdöpt till PRINCESS OF THE LAKES. Insatt mellan Fort Lauderdale - Freeport, Bahamas.

1980. Upplagd på kaj i Port Everglades.

1981. Övertagen av Royal Hydrofoil S.A. Massachusetts, men fortfarande upplagd på land.

1984 Omdöpt till PRINCESS OF THE WAVES och bogserad till San Diego.

1987. Togs bärplanen bort och byggdes om till vanligt passagerar fartyg för dyk kryssningar.

1991. Övertagen av Crown Cruise Line, Nassau, Bahamas. Omdöpt till CROWN PEARL.

1993. Såld till Igalla Ondonot Monda, Gabon.

2016 12. Tydligen existerar fartyget än.

H/S PRINCESS OF THE WAVES.

 Tillbaka till Prince Line.

Tillbaka till Gigant Foil.

Tillbaka till Öresundsbolaget.

© 2017 faktaomfartyg.