M/S ROLITA.
Byggd 1977 av Oy Navire, Nådendal, Finland.
Varvsnummer 59.
Färdigställd 1977 vid A/S Fredrikstad Mekaniska Verksted, Fredrikstad, Norge.
Varvsnummer 432.
Dimensioner. 142,22 x 19,26 x 7,00 m.
Efter ombyggnad. 142,22 x 21,43 x 7,00 m.
Brt/ Dwt. 4817/ 6671.
Efter ombyggnad. Brt/ Nrt/ Dwt. 10279/ 3083/ 7300.
Maskineri. Fyra MWM TBD501-8 dieslar.
Effekt. 9415 kW.
Knop. 18,0.
Passagerare. 12.
Lastmeter. 1260 meter.
IMO. 7521223.
Systerfartyg. BORE SUN. BORE SKY.
1977 06 04. Sjösatt och skrovet bogserades till Fredrikstad, Norge. 1977 09 30. Döpt. Levererades 3 oktober 1977 till Oy Navire, Pargas, Finland. (Management Ångfartygs Ab Bore). 1977 10 - 1978 10. Utchartrad till Navale et Commerciale Havraise Peninsulaire, Paris. Insatt mellan Medelhavet - Röda Havet. 1978 12 - 1979 09. Insatt för OY Bore Lines AB, Åbo mellan Helsingfors - Kotka - Helsingborg - Drammen - Wallhamn - Göteborg - Helsingborg. 1979 09 04. Omdöpt till FINNFOREST. Insatt i Finncarriers trafik. 1979 10 10. Management flyttat till Oy Finnlines, Helsingfors, Finland. 1979 12 20. Såld till Merivienti/ Enso Gutzeit, Kotka, Finland. 1982 01 10. Såld till Effoa-Suomen Höyrylaiva Oy, Helsingfors, Finland. Omdöpt till CANOPUS. 1982. Utchartrad till Grimaldi, Italien. Insatt mellan Italien - Nigeria. 1986 12 31. Såld till Oy Finncarriers AB, Helsingfors, Finland 1989 04 18. Registrerad för Finnlines Group Oy Ab, Helsingfors, Finland. 1989 07 01. Överförd till FG-Shipping, Helsingfors, Finland. 1991 06 04 - 1991 08 14. Utchartrad till SeaWind Line, Insatt mellan Stockholm - Åbo. 1992 04 10. Såld till Bylock & Nordsjöfrakt, Skärhamn. 1992 04 14. Omdöpt till CUPRIA. 1992. Insatt för Stora mellan Sverige - nordväst Europa med pappers frakt. 1993. Ombyggd vid Husumer Schiffswert, Husum, Tyskland. 1995 03 01. Utchartrad till North Sea Ferries. Insatt mellan Rotterdam - Hull. 1995 03 06. Insatt mellan Middlesborough - Rotterdam. 1995 04. Omdöpt till NORCOVE. 1995 10 - 1996 02. Insatt mellan Middlesborough - Zeebrugge. 1996. Registrerad för B&N Rederi Ab, Skärhamn. 1999 07 08. Avslutad charter, Omdöpt till CUPRIA. 1999. Utchartrad till Fred. Olsen, Norge. Insatt mellan Rotterdam - Kanarieöarna. 1999. Utchartrad till DFDS Tor Line. 2000 01. Utchartrad till Oy Finnlines Ltd, Helsingfors. Insatt i Finncarriers för trafik mellan Rauma - Blyth. 2000 06. Insatt mellan Hamina - La Pallice - Bilbao - Antwerpen - Åbo - Helsingfors - Hangö - Hamina. 2001 06. Upplagd i Wilhelmshaven. 2001 09. Utchartrad till DFDS Tor Line. 2002 01. Utchartrad till Cobelfret. 2002 03 18 - 2002 09 23. Utchartrad SeaWind Line. Insatt mellan Stockholm - Åbo. 2002 09. Utchartrad till Seawheel Direct. 2002 09 26 - 2002 09. Varvsbesök på GV varvet, Stockholm. 2002 09 27. Omdöpt till SEAWHEEL RHINE. 2002 10. Insatt mellan Rotterdam - Killingholme. 2003 01 11. Såld till Westfrakt, Kyrkesund och utchartrad på bareboatcharter till B&N. 2003 01 25. På resa Killingholme - Hamburg så kolliderade SEAWHEEL RHINE med ASSI EURO LINK utanför Terschelling som sjönk senare. Besättningen på ASSI EURO LINK räddades av SEAWHEEL RHINE. 2003 01 25. Ankom på kvällen till Hamburg och besättningen blev arresterad under utredning. 2003 01 28. Påbörjades reparation vid Blohm & Voss, Hamburg. 2003 02. Åter i trafik. Hemmahamn Kyrkesund. 2003 12. Upplagd i Rotterdam efter maskinhaveri. 2004 03 10. Såld till Argo Systems FZE, Dubai, Förenade Arabemiraten. Omdöpt till SEAWHEE. 2004 07. Upplagd i Pireus. 2004 10. Såld till Giannatos, Patras, Grekland. (Med Lines). Omdöpt till MARIA G. Satt under St Vincent & Grenadines flagg, hemmahamn Kingstown. 2005. Planerad insatts mellan Patras - Brindisi, men det vart inget av det. 2005 11. Utchartrad till Salamis Lines. Insatt mellan Grekland - Limassol - Haifa. 2008 11 - 2009 04 05. Utchartrad till Logitec Lines. Insatt mellan Marina Di Carrara - Castellon de la Plana. 2009 04 28. Ankom Keratsini. 2009 10 02. Avgick Keratsini mot Olbia. 2009 10 06. Utchartrad till Sat (Servizio ausiliario Traghetti e consulting), Genua, Italien. Insatt mellan Olbia - Marina di Carrara. 2010 04 27. Ankom Aliaga, Turkiet för upphuggning. |
M/S ROLITA.
M/S FINNFOREST.
M/S CANOPUS.
M/S CUPRIA.
M/S NORCOVE.
M/S CUPRIA.
M/S SEAWHEEL RHINE.
M/S SEAWHEE.
M/S MARIA G.
Tillbaka till North Sea Ferries.
Tillbaka till P&O North Sea Ferries.
© 2022 faktaomfartyg.