M/S SAINT PATRICK.

Byggd 1973 av Schiffbau Gesellschaft Unterweser AG, Bremerhaven, Tyskland.

Varvsnummer. 485.

Dimensioner. 117,99 x 18,19 x 5,32 m.

Brt/ Nrt/ Dwt. 5285/ 2934/ 1288.

Maskineri. Två Pielstick 12PC2V dieslar.

Effekt. 8827 kW.

Passagerare. 1040. 

Efter ombyggnad. 1090.

Hyttplatser. 547.

Efter ombyggnad. 560.

Bilar. 210.

Efter ombyggnad. 230.

Lastmeter. 400.

IMO. 7302885.

Systerfartyg. PRINCE OF FUNDY.

1973 10 17. Sjösatt.

Levererades 29 maj 1973 till Irish Continental Shipping Co. Ltd., Dublin, Irland. Fartyget ägdes till 25% av Lion Ferry. Avgick Bremerhaven via Le Havre - Dun Laoghaire - till Rosslare.

1973 06 02. Insatt mellan Rosslare - Le Havre.

1977. Lion Ferry säljer sin andel av fartyget till Irish Continental Line.

1979 02 11 - 1979 03 08. Utchartrad till Normandy Ferries. Insatt mellan Southampton - Le Havre.

1979 12 14. På resa mellan Rosslare - Le Havre så var det orkanvindar och 10 lastbilar och 7 personbilar vart skadade, samt vid ankomst till Le Havre var bogvisiret så pass skadad att man fick använda kran för att öppna det.

1980 08. På resa från Rosslare så omdirigerades fartyget till Rotterdam då det var blockad i Franska hamnar.

1980 12 22 - 1981 01 15. Utchartrad till B&I Line. Insatt mellan Rosslare - Pembroke Dock.

1982 03. Ankom Liverpool.

1982 03. Registrerad för First Dallas Ltd., Belfast, Nordirland. Omdöpt till SAINT COLUM I. (först var namnet SAINT COLUMB påtänkt).  

1982 04. Bareboatchartrad till Belfast Car Ferries, Belfast. 

1982 05 01. Insatt mellan Belfast - Liverpool.

1982. Registrerad för Goldman Sachs Ltd, Belfast, Nordirland.

1983. Registrerad för Allied Irish Banks Ltd. & Allied Irish Investment Banks Ltd. Bareboatchartrad till Belfast Car Ferries, Belfast.

1983 12 14 - 1984 01 04. Fick problem med ena styrbordmaskinen.

1985 06 25 -1985 06 30. Ur trafik med maskinproblem.

1987 10 01. Såld till D.S.O. Finance Services & Carston Investments Ltd, Belfast, Nordirland. Upplagd i Birkenhead.

1987 12 14 - 1988 01 02. Utchartrad till B&I Line. Insatt som fraktfärja mellan Rosslare - Fishguard.

1988 01. Upplagd i Birkenhead.

1988. Registrerad för Belfast Car Ferries, Belfast. 

1988 03. Insatt mellan Liverpool - Belfast.

1990 01 24. Fick fartyget problem med en av växellådorna.

1990 03 09. Åter i trafik.

1990 10 14. Sista dagen i trafik mellan Liverpool - Belfast, därefter lades trafiken ner. Avgick Belfast mot Rosslare för att lasta frakt till Le Havre.

1990 10. Upplagd i Le Havre.

1990 11. Såld till Filia Maritime Inc, Pireus, Grekland. Omdöpt till DIMITRIOS EXPRESS

1990 11 - 1991 04. Ombyggd i Pireus.

1991 04. Insatt för Arkadia Line mellan Igoumenitsa - Bari.

1993. Registrerad för Kadia Lines Ltd., Valletta, Malta. Omdöpt till KADIA EXPRESS.

1995. Registrerad för Apollo Sea Transport Ltd., Pireus, Grekland. Satt under Malta flagg, hemmahamn Valletta. Omdöpt till DIMITRIOS EXPRESS.

1996 04. Registrerad för Poseidon Express II Naftiki Eteria, Pireus, Grekland. Omdöpt till POSEIDON EXPRESS 2.

1996 04. Insatt för Arkadia Line mellan Pireus - Paros - Naxos - Ios - Santorini samt vissa turer till Folegandros - Anafi.

1999 11 12. Såld till Minoan Flying Dolphins, Pireus, Grekland.

2000. Omdöpt till EXPRESS POSEIDON. Insatt i Hellas Ferries trafik.

2004 09. Upplagd i Drapetsona, Grekland och satt till försäljning.

2005 01. Överförd till Hellenic Seaways, Grekland.

2005 04. Såld till Indiska upphuggare.

2005 06. Omdöpt till EXPRESS P. Satt under Mongolisk flagg, hemmahamn Ulan Bator.

2005 06 29. Avgick Pireus mot Alang, Indien.

2005 08 06. Ankom Alang, Indien.

M/S SAINT PATRICK.

M/S SAINT COLUM I.

  M/S DIMITRIOS EXPRESS.

M/S POSEIDON EXPRESS 2.

M/S EXPRESS POSEIDON.

M/S EXPRESS P.

Tillbaka till Irish Feries.

Tillbaka till Lion Ferry.

Tillbaka till B&I Line.

Tillbaka till Arkadia Line.

Tillbaka till Hellas Ferries.

Tillbaka till Hellenic Seaways.

© 2022 faktaomfartyg.