M/S SALLY ALBATROSS.
Byggd 1992 av Finnyards, Raumo, Finland.
Varvsnummer. 309.
Dimensioner. 158,90 x 25,20 x 5,60 m.
GT/ NT/ DWT. 25076/ 12407/ 1707.
Efter ombyggnad. GT/ NT/ DWT. 25611/ 11743/ 1707.
Efter omklassning. GT/ NT/ DWT. 25611/ 12637/ 1703.
Maskineri. Fyra Wärtsilä-Pielstick 12PC2-5V motorer.
Effekt. 19120 kW.
Knop. 21,0.
Passagerare. 1452.
Efter ombyggnad. 1200.
Efter ombyggnad. 950.
Efter ombyggnad. 1409.
Hyttplatser. 1452.
Efter ombyggnad. 1200.
Efter ombyggnad. 950.
Efter ombyggnad. 1409.
IMO. 7827213.
1991 07 25. Sjösatt. 1992 02 05. Provtur. Levererades 23 mars 1992 till EffJohn International (Rederi Ab Sally), Mariehamn, Finland. (Silja Line Oy). Kostnad 700 Miljoner FIM. I princip skars allt ovanför bildäcket ner på den gamla SALLY ALBATROSS, skrovet förlängdes med ca 13 meter. Ovanpå det byggdes det en helt ny överbyggnad och på det viset sparades ca 35 miljoner FIM i byggkostnader. Är klassad som nybyggnation. 1992 03 23. Ankommer Mariehamn på sin första tur från varvet. 1992 03. Insatt på kryssningar runt Östersjön och till Tallinn. 1992 07 01. Utchartrad till olika svenska intressen för att bli Hotell och kongressfartyg i Barcelona under dom Olympiska Spelen (kallades Svea 92 Barcelona. Det var meningen att dom först skulle chartra M/S Svea). Kostnad ca 1 miljon FIM om dagen. 1992 09 01. Övertagen av Silja Line Oy. Insatt på kryssningar runt Östersjön och till Tallinn.
1994 03 04 kl 14:45. Gick fartyget på grund vid Savins grund utanför
Porkkala. Fartyget gick då med 19 knop, och väjde felaktigt för en mötande isbrytare, som höll på att öppna farled åt ett lastfartyg. Orsaken var att befälet ej hade "låst" datasjökortet på radarskärmen korrekt, de hade misstagit mellan ett sjömärke och en
isvall. 1994 03 05. Fick de henne så till vida i kontroll, att hon ej längre akut hotade sjunka. 1994 03 10. Börjas arbetet med att täta fartyget provisoriskt. 1994 04 06. Börjar hon länspumpas. 1994 04 07. Problem med pumpningen. Aktern steg ca. 3 meter, men hon får slagsida. 1994 04 14. Noble Lifter hämtas från Kotka. 1994 04 16. Fartyget lyfts. 1994 04 18. Bogsering till Helsingfors påbörjas. 1994 04 19. Ankras upp utanför Gråhara. 1994 04 20. Ankom under bogsering till Nordsjövarvet i Helsingfors där nödvändiga reparationer gjordes. 1994 04 22. Alfons Håkans AB återlevererar SALLY ALBATROSS till sin ägare. 1994 04 26. Botteninspektion visar att hennes skador uppgår till minst 200 milj. FIM. 1994 10. Bogserades till La Spezia, Italien för reparation. Kostnad 60 miljoner USD. 1994 10. Registrerad för Crown Jewel Inc, Panama, (Silja Line Oy, Helsingfors). 1994 10 24. Utchartrad till Norwegian Cruise Line. (Kloster Koncernen). Omdöpt till LEEWARD. 1995 09. Insatt på kryssningar runt Karibien. 1999 12. Ankom varv för att bli uppfräschad för sin nya charter. 2000 03. Utchartrad till Star Cruises, Malaysia. Omdöpt till SUPERSTAR TAURUS. Insatt i kryssningar runt Asien. 2001 12. Charterkontraktet bryts. 2001 12 23. Ankommer Singapore. 2002 01 20. Avgår Asien mot Europa. 2002 02 14. Ankom Köpenhamn för bunkring. Avgick samma dag vidare mot Nådendal. 2002 02 16. Ankom Nådendal för ombyggnad för sin nya trafik. 2002 05. Registrerad för Silja Cruise Ab, Stockholm. 2002 05 29. Bryter det ut en brand i fartygets el-central, men den släcks väldigt snabbt. 2002 06 01. Omdöpt till SILJA OPERA. 2002 06 29. Sätts in på kryssningar i Östersjön med utgångshamn Helsingfors till bland annat Tallinn, Visby. 2002 09. Under hösten var det meningen att fartyget skulle starta kryssningar mellan Helsingfors - St Petersburg, men efter på grund av ändrade ryska visumregler, så blir det inga kryssningar till St Petersburg, utan kryssningar mellan Helsingfors - Riga, samt Helsingfors - Tallinn. 2003 01 20 - 2003 01 28. Varvsöversyn. 2003 01 28 - 2003 03 23. Insatt mellan Helsingfors - Tallinn/ Riga. 2003 03 23 - 2003 03 25. Utchartrad för resa mellan Helsingfors - Mariehamn - Stockholm - Mariehamn - Helsingfors. 2003 03 25 - 2003 05 04. Insatt mellan Helsingfors - Tallinn/ Riga. 2003 05 04 - 2003 05 06. Utchartrad för en resa mellan Helsingfors - Riga. 2003 05 06 - 2003 05 09. Varvsbesök vid Nordsjövarvet för reparera en propeller skada, samt bottenmålning. 2003 05 09 - 2003 05 13. Insatt mellan Helsingfors - Tallinn/ Riga. 2003 05 13. Avgick Helsingfors mot Stockholm. 2003 05 14 - 2003 05 27. Insatt mellan Stockholm - Tallinn. 2003 05 27. Avgick Stockholm mot Helsingfors. 2003 05 28 - 2003 05 30. Insatt mellan Helsingfors - Tallinn. 2003 05 31 - 2003 06 10. Utchartrad för resa mellan St Petersburg - Helsingfors - Stockholm - Köpenhamn - Baltijsk - Helsingfors. 2003 06 10 - 2003 06 13. Insatt mellan Helsingfors - Tallinn/ Riga. 2003 06 13 - 2003 06 15. Utchartrad för Finska deltagare i Stockholm Marathon mellan Helsingfors - Mariehamn - Stockholm - Mariehamn - Helsingfors. 2003 06 16 - 2003 08 11. Insatt mellan Helsingfors - Tallinn - Visby. 2003 08. Insatt mellan Helsingfors - Tallinn - St Petersburg. 2003 09 17. På väg från St Petersburg till Helsingfors så kom fartyget ur kurs i den trånga farleden ut från St Petersburg. Livbåtarna på babords sida fick skador. 2003 11 12. På väg från St Petersburg till Helsingfors så kom fartyget ur kurs i den trånga farleden ut från St Petersburg och kolliderade med en isbrytare. Livbåtarna på babords sida fick skador. 2004 09 28 - 2004 09 30. Två provkryssningar Stockholm - Mariehamn. 2004 10 01 - 2005 01 09. Insatt mellan Stockholm - Mariehamn - Tallinn. 2005 01 08. På grund av det hårda vädret, så beslöt Kapten att ligga kvar ett extra dygn i Tallinn. 2005 01 10 - 2005 02 04. Upplagd och uppfräschad liggandes i Frihamnen, Stockholm. 2005 02 04. Insatt mellan Helsingfors - Tallinn. 2005 04 06 - 2005 06 17. Insatt mellan Helsingfors - St Petersburg. 2005 05 27 - 2005 05 30. Utchartrad för en tur mellan Helsingfors - Stockholm för Elitloppet på Solvalla. 2005 06 18 - 2005 08 12. Insatt mellan Helsingfors - Visby - Mariehamn - Helsingfors. 2005 08 13 - 2005 09 30. Insatt mellan Helsingfors - St Petersburg. 2005 09 03 - 2005 09 15. Utchartrad till Finlands resebyrå för kryssning från Helsingfors via Köpenhamn - Kiel Kanalen - Cherbourg till London, samt tillbaka via Cherbourg - Kiel kanalen - Köpenhamn - Helsingfors. 2005 10 06. Provanlöp i Kapellskär. 2006 01 08 - 2006 02 13. Insatt mellan Åbo - Mariehamn - Kapellskär. 2006 02 16. Upplagd i Frihamnen, Stockholm. 2006 03 15. Förhalad till Värtahamnen (Malmkajen). 2006 03 29. Förhalad till Frihamnen. 2006 05 21. Avgick Stockholm mot Tilbury, England för vidare uppläggning. 2006 05 25. Ankom Tilbury (Kaj 12). 2006 07 19. Registrerad för Sea Containers Opera Ltd, Hamilton, Bermuda. Satt under Bahamas flagg, hemmahamn Nassau. Omdöpt till OPERA. 2007 05 10. Såld till Citron Navigation Co (Louis Cruise Lines), Pireus, Grekland. 2007 06 11. Avgick Tilbury mot Pireus. 2007 06 21. Ankom Elefsis Shipyard, Grekland. 2007 07. Omdöpt till CRISTAL. 2007 07. Insatt på kryssningar i Medelhavet. 2008 08 02. Körde in i LISSOS i Pireus. 2011 03. Omdöpt till LOUIS CRISTAL. 2012 02. Registrerad för Cristal Trading Opco LLC, Valletta, Malta. 2013 11. Utchartrad till Cuba Cruises. 2013 12. Insatt på kryssningar från Havanna, Kuba. 2015 04. Omdöpt till CELESTYAL CRYSTAL. 2015 06 27. Kolliderade med tankern STU PIMLICO utanför Gallipoli på resa mot Istanbul. 2015 10 - 2015 12. Ombyggd med fler balkonghytter i Perama. 2015 12 03. Avgick Grekland mot Kuba för insättas i kryssningar. 2015 12 18. Kryssningar från Havanna, Kuba. 20??. Kryssningar i medelhavet. 2022 09 14. Bröt en brand ut ombord när fartyget låg i Rodos, branden kunde släckas snabbt. Var tydligen vilstolar etc som hade börjat brinna. Kunde avgå senare på kvällen. 2023 08 31. Ankom Lavrio. 2024 08. Omdöpt till NEW DAWN. |
M/S SALLY ALBATROSS.
Ombord. Översiktsritning. Extrabilder.
M/S LEEWARD.
M/S SUPERSTAR TAURUS.
M/S SILJA OPERA.
M/S SILJA OPERA.
M/S OPERA.
M/S CRISTAL.
M/S LOUIS CRISTAL.
M/S CELESTYAL CRYSTAL.
Tillbaka till Rederi Ab Sally.
Tillbaka till Norwegian Cruise Line.
© 2024 faktaomfartyg.