M/S SEASPEED DORA.

Byggd 1976 av Porsgrund Mekaniske Verksted, Porsgrunn, Norge.

Varvsnummer. 115.

Dimensioner. 132,70 x 19,03 x 6,60 m.

Brt/ Nrt/ Dwt. 9963/ 2989/ 5586.

Maskineri. En Sulzer-Hitachi 16ZV 40/48 diesel.

Effekt. 7650 kW.

Knop. 18,5.

Passagerare. 12.

Hyttplatser. 12.

Lastmeter. 1322.

IMO. 7427764.

Systerfartyg. SEASPEED DANA. SEASPEED DIMA.

1976 03 26. Sjösatt.

Levererades i oktober 1976 till Seaspeed Ferries International Ltd, Andros, Grekland.

1976 10. Utchartrad till Fred Olsen Seaspeed Ferries, Pireus, Grekland. Insatt mellan Felixstowe - Rotterdam - Beirut - Tartus - Damma - Jeddah.

1977 06 01. Kantrade i Jeddah, Saudiarabien och förklarades totalförlust.

1977 09 17. Bärgad.

1977 10 26. Bogserad från Jeddah mot Suez för vidare färd mot Pireus.

1977 11. Såld till Knut Holger Hermansson, Skärhamn, Sverige.

1977 11 22. Bogserades från Pireus mot Göteborg.

1978 01 12. Ankom vraket Göteborg för reparation.

1978. Omdöpt till INGER EXPRESS.

1978. Utchartrad till AG Ems, Tyskland, (Ems-Scan Line) Insatt mellan Göteborg - Esbjerg - Eemshaven.

1979 - 1981. Utchartrad till Roto Line. Insatt mellan Felixstowe - Zeebrugge - Wallhamn - Oslo.

1981. Såld till okända Argentinska köpare, men på grund av Falklandskriget annullerades köpet.

1981 11 13. Såld till Cobelfret, S.A. Antwerpen, Belgien.

1981 11 23. Omdöpt till MARCEL C. (Efter företagets ägare Marcel Cigrang).

1981 11. Insatt mellan Zeebrugge - Storbritannien.

1989. Såld till Bassro Star A/S, Nassau, Bahamas. Omdöpt till BASSRO STAR.

1989 - 1989 09 09. Insatt mellan Marseille - Gibraltar.

1989 09 13. Utchartrad till Merchant Ferries. Insatt Heysham - Warrenpoint.

1990 03 26 - 1990 09 24. Utchartrad till North Sea Ferries B.V., Rozenburg. Insatt mellan Rotterdam - Hull.

1993. Utchartrad till Olympic Ferries. Insatt mellan Patras - Igoumenitsa - Bari.

1994 05 10. Utchartrad till Lett Line för trafik mellan Köpenhamn - Leipaja (Lettland), Över veckosluten via Århus.

1994. Såld till Exxtor Ferries, Nassau, Bahamas (registrerad för Arcade Shipping A/S, Oslo, Norge). Omdöpt till ENDEAVOUR.

1995 02. Utchartrad till Cobelfret Ferries, Antwerpen, Belgien, Insatt mellan Zeebrugge - Dartford.

1995 04 18. Insatt mellan Immingham - Rotterdam.

1997 12. Såld till Cobelfret Ferries, Antwerpen, Belgien. Omdöpt till MARCELINE. Insatt mellan Immingham - Rotterdam.

1998. Såld till East West Mediterranen Ltd, Valletta, Malta (Van Uden Maritime, Holland). Omdöpt till BEATRIXHAVEN.

2000 11 21 - 2000 12. Utchartrad till Helsingborg-Lübeck Line Ab. Insatt mellan Helsingborg - Lübeck.

2001. Insatt mellan Europa - östra Medelhavet.

2003 03. Utchartrad till Ferryways, Belgien. Insatt mellan Oostende - Ipswich.

2003 07. Omdöpt till HUMBER WAY.

2006 09 27. Kolliderade i Oostende med ett "trafikljus" som reglerar sjötrafiken i hamnen. Fick skador på skrovet.

2006 10 07. Kolliderade igen i Oostende med ett "trafikljus" som reglerar sjötrafiken i hamnen. Fick skador på skrovet.

2007 06 13. Går Ferryways i konkurs och fartyget läggs upp i Oostende. 

2007 07. Ankom Vlissingen för uppläggning.

2007 08 27 - 2007 09 15. Insatt för Roroco/ Cobelfret mellan Oostende - Killingholme.

2007 09 17 - 2007 10 29. Insatt mellan Oostende - Harwich.

2007 10 30. Insatt mellan Oostende - Killingholme.

2007 12. Insatt mellan Oostende - Harwich. 

2007 12 22. Utchartrad till RMR Shipping. Insatt mellan Antwerpen - Harwich - Lagos.

2008 01 29. Såld till Gumel Shipping NV, Panama. Omdöpt till GUMEL.

2008 08. Insatt för Emroll Lines, Antwerpen, Belgien mellan Hamburg - Immingham - Antwerpen - Pireus - Alexandria - Limassol - Beirut - Tripolis - Lattakia - Mersin/ Iskerdun.

2011. Upplagd i Las Palmas, Gran Canaria.

2011 05 18 - 2011 05 27. Avgick Las Palmas mot Aliaga, Turkiet

2011 06 01. Ankom Aliaga, Turkiet för upphuggning.

 

M/S SEASPEED DORA.

Olycksbilder.

M/S INGER EXPRESS.

Bryggbild.

M/S MARCEL C.

 

M/S BASSRO STAR.

M/S ENDEAVOUR.

M/S MARCELINE.

M/S BEATRIXHAVEN.

M/S HUMBER WAY.

M/S GUMEL.

Tillbaka till Cobelfret.

Tillbaka till North Sea Ferries.

Tillbaka till Olympic Ferries.

Tillbaka till Exxtor Ferries.

Tillbaka till Ferryways.

© 2021 faktaomfartyg.