M/S STENA CHALLENGER.
Byggd 1991 av Bruce Verkstad Ab, Landskrona. (varvsnummer. 20).
Färdigställd vid Fosen Mekaniske Verksted, Feevag, Norge.
Varvsnummer. 50.
Dimensioner. 157,28 x 24,30 x 5,52 m.
GT/ NT/ DWT. 18523/ 5556/ 4598.
Maskineri. Två Sulzer Wärtsilä 8ZA40S dieslar.
Effekt. 10560 kW.
Knop. 19,5.
Passagerare. 500.
Hyttplatser. 96.
Bilar 480. (om inga trailers lastas.)
Lastmeter 1800.
IMO. 8917388.
Systerfartyg. KAPTAN BURHANETTIN ISIM. KAPTAN ABIDIN DORAN. STENA TRAVELLER.
1990 03 13. Kölsträckt. 1990 10 06. Sjösatt. Bogserades sedan till Rissa för utrustning. Levererades 24 maj 1991 till Stena Rederi Ab, Göteborg (Registrerad för Stena Equiment & Aircraft leasing, Dover England). 1991 06 26. Ankom Dover för första gången. 1991 06 27. Insatt för Sealink Stena Line Ltd., Ashford mellan Dover - Calais. 1992 - 1993 03. Insatt som fraktfärja mellan Dover - Dunkerque. 1994 03 14. Insatt som fraktfärja mellan Dover - Calais. 1995 03 24. Tar även passagerare från detta datum. 1995 09 19. Går fartyget på grund utanför Calais i hårt väder. 1995 09 25. Dras fartyget loss, och bogseras till Dunkerque för inspektion. 1995 09 25. Avgik mot A&P varvet i Newcastle för reparation. 1995 10 24. Åter i trafik mellan Dover - Calais. 1996 01 01. Upphör markandsnamnet Stena Sealink Ferries. 1996 08 16. Sista dagen i trafik mellan Dover - Calais. 1996 08. Ankom Falmouth för ombyggnad av akterrampen. 1996 09 17. Insatt mellan Dublin - Holyhead. 1998 07 13. Utchartrad för en tur mellan Cork - Roscoff i samband med Tour De France 2000 04. Såld till Marine Atlantic, Kanada. Återchartrad av Stena Line. 2001 04 08. Sista dagen i trafik mellan Dublin - Holyhead. Gick därefter på varv i Falmouth, England innan leverans till Marine Atlantic, Kanada. 2001 04. Övertagen av Marine Atlantic Inc, St John, Kanada. 2001 04 20. Omdöpt till LEIF ERICSON. 2001 05 25. Ankom North Sydney, Kanada från Falmouth. 2001 06 01. Insatt mellan North Sydney - Port Aux Basques/ Argentia. 2006 10 26. Kolliderade med kajen i Port Aux Basques (i 7 knop), detta fel berodde på att fartyget förlorade strömförsörjningen precis innan man skulle lägga till. Tagen ur trafik för reparation. 2006 11 15. Åter i trafik. |
M/S STENA CHALLENGER.
M/S LEIF ERICSON.
Tillbaka till Marine Atlantic.
© 2020 faktaomfartyg.