M/S STENA DANICA.
Byggd 1965 Ateliers et Chantiers de la Seine-Maritime, Le Trait, Frankrike.
Varvsnummer 172.
Dimensioner. 86,04 x 16,65 x 3,90 m.
Brt/ Nrt/ Dwt. 2690/ 1270/ 640.
Efter ombyggnad. GT/ NT. 4245/ 2482.
Maskineri. Två Klöckner-Humboldt-Deutz SBV12M350 dieslar.
Effekt. 4413 kW.
Knop. 17,0.
Passagerare. 1000.
Efter omklassning. 300.
Hyttplatser. 57.
Bilar. 129.
Efter ombyggnad. 90.
RN. 10611.
IMO. 6516532.
Systerfartyg. STENA NORDICA.
1965 05 03. Sjösatt. Levererades 19 juni 1965 till Stena Ab, Göteborg. 1965 06 24. Insatt mellan Göteborg/Stenpiren - Frederikshavn. Första tiden i trafik så angjordes Skandiahamnen på väg till Frederikshavn respektive från Frederikshavn för att lasta/lossa bilar. 1967 12 02 - 1968 05. Utchartrad till Townsend Car Ferries Ltd, Dover. Insatt mellan Dover - Zeebrügge. 1969 03. Såld till Goverment Of Canada (Ministry of Transport), Ottawa, Kanada. 1969 06 30. Sista dagen i trafik mellan Göteborg - Fredrikshavn. 1969 06. Omdöpt till LUCY MAUD MONTGOMERY. 1969. Insatt för Canadian National Railway Co mellan Cape Tormentine - Port Borden. 1971. Insatt mellan North Sydney - Port aux Basques. 1975. Utchartrad till Cooperative de Transport et Aeriens (C.T.M.A.), Kanada. Insatt mellan Grindstone, Magdalen Islands - Souris, Prince Edward Island. 1998 05 15. Upplagd i Sydport (Nova Scotia). Omdöpt till HULL 209. 1999 03. Såld till Robbie Shipping & Port Service Inc, San Lorenzo, Honduras. Omdöpt till LADY CARIBE I. 1999. Det var tänkt att bygga om fartyget till ett casino fartyg med utgångshamn Key West, Men det vart inget av dom planerna. 1999. Upplagd i Key West. 2004 04. Utchartrad till okänd rederi, Dominikanska Republiken. 200?. Så låg fartyget på ett grund i Manzianillo Bay, Dominikanska repupliken. 20??. Senare flyttat från grundet. 2010 07 05. Struken ur registren då man inte tror fartyget existerar längre. |
M/S STENA DANICA.
M/S LUCY MAUD MONTGOMERY.
M/S HULL 209.
M/S LADY CARIBE I.
Tillbaka till Townsend Brothers.
Tillbaka till Canadian National.
© 2021 faktaomfartyg.