M/S STENA SCANDINAVICA.

Byggd 1973 av Titovo Brodogradiliste, Kraljevica, Jugoslavien.

Varvsnummer. 400.

Dimensioner. 124,75 x 19,54 x 5,12. m.

Efter ombyggnad. 156,85 x 19,59 x 5,21 m.

Brt/ Nrt/ Dwt. 7125/ 3851/ 1471.

Efter ombyggnad. Brt/ Nrt/ Dwt. 10256/ 6341/ 2676.

Maskineri. Två Lindholmen-Pielstick 18PC2 V dieslar.

Effekt. 13240 kW.

Knop. 22,0.

Passagerare. 1500.

Efter ombyggnad. 2000.

Efter omklassning. 1550.

Hyttplatser. 873.

Efter ombyggnad. 1374.

Efter ombyggnad. 1318.

Bilar. 250.

Efter ombyggnad. 418.

KM RN. 11338.

IMO. 7226603.

Systerfartyg. STENA OLYMPICA.

1972 09 09. Sjösatt.

Levererades 27 juni 1973 till Stena Line Ab, Göteborg.

1973 07. Insatt mellan Göteborg - Kiel. (under sommarmånderna, även mellan Kiel - Korsör samt Göteborg - Frederikshavn).

1974 01. Ombyggd med fler hytter vid Sölvesborgs Varv.

1975 06. Får fartyget maskinrumsbrand på resa mellan Korsör - Kiel. Man fick gå tom upp till Göteborg, där man låg i två dygn och byte ut kablar.

1978 01. Såld till Herat Ltd, Dublin, Irland. (Irish Continental Line).

1978 02 21. Omdöpt till SAINT KILLIAN vid en enkel ceremoni i Göteborg.

1978 02. Varvsöversyn vid Verft Nobiskrug, Rendsburg, Tyskland.

1978 02. Utchartrad till Stena Line Ab, Göteborg. Insatt mellan Göteborg - Kiel.

1978 04 09. Avslutad charter för Stena Line.

1978 05. Insatt mellan Rosslare - Le Havre/Cherbourg.

1978 05. Insatt mellan Rosslare/ Cork - Cherbourg/ Le Havre.

1981 02. Förlängd vid Amsterdamsche Droogdok Maatschaapij, Amsterdam, Holland.

1982 02 26. Återlevererad från varvet. Omdöpt till SAINT KILLIAN II.

1982 03 15. Insatt mellan Rosslare - Le Havre.

1986 12 24. Med 300 passagerare ombord fick fartyget brand i maskinrummet utanför Cornwall. Vart bogserad in till Falmouth.

1987 01 25. Ankom Blohm & Voss, Hamburg för reparation.

1987 02. Åter i trafik.

1988. Registrerad för Irish Continental Group P.L.C, Dublin, Irland.

1996 11 03 - 1997 03 25. Upplagd i Le Havre.

1997 03 25 - 1997 09 27. Insatt mellan Cork/ Rosslare - Roscoff/Cherbourg/ Le Havre.

1997 07 21. Gick fartyget på grund i Cork, reparerades i Liverpool.

1997 08 01. Åter i trafik.

1997 09 27. Upplagd i Le Havre, Frankrike och satt till försäljning.

1998 10. Såld till Cape Enterprise Ltd, Panama. Omdöpt till MEDINA STAR.

1998 10. Upplagd i Pireus, Grekland.

2000. Registrerad för Green Island Maritime Ltd., Panama (Mgrs. Newshipco S.A.).

2001. Registrerad för Commercial Bank of Greece, Panama.

2002 08. Såld till Egnatia International Shipping Ltd, Panama (Hellenic Mediterranean Lines). Omdöpt till EGNATIA III.

2002. Flyttat till Keratsini, Grekland för uppfräschning.

2003 05 10. Avgick Pireus mot Brindisi.

2003 05 - 2003 09. Insatt för HML mellan Patras - Igoumenitsa - Korfu - Brindisi.

2003 09. Upplagd vid Keratsini, Grekland.

2004 06. Utchartrad till Algerie Ferries.

2004 06 07 - 2004 09. Insatt mellan Bejaia - Marseille.

2004 10 01 - 2005 01. Insatt mellan Alger/ Oran - Marseille, samt vissa turer mellan Oran - Alicante. 

2005 01. Ankom Perama efter avslutad charter.

2005 01. Upplagd i Eleusis Bay.

2007 09. Såld till Indiska upphuggare. Omdöpt till EGNATIA.

2007 09 15. Avgick Eleusis Bay mot Alang, Indien.

2007 10 16. Ankom Alang, Indien.

2007 10 25. Kördes fartyget upp på stranden.

M/S STENA SCANDINAVICA.

M/S SAINT KILLIAN.

Extrabild.

M/S SAINT KILLIAN II.

M/S MEDINA STAR.

M/S EGNATIA III.

Översiktsritning. Ombord.

Tillbaka till Stena Line.

Tillbaka till Irish Ferries.

Tillbaka till HML.

Tillbaka till Algerie Ferries.

© 2021 faktaomfartyg.