M/S SUPERFAST V.
Byggd 2001 av Howaldtswerke Deutsche Werft AG, Kiel, Tyskland.
Varvsnummer. 355.
Dimensioner. 203,90 x 25,00 x 6,40 m.
GT/ DWT. 32728/ 6515.
Maskineri. Fyra Wärtsilä-Sulzer NSD 16 ZAV 40S dieslar.
Effekt. 46080 kW.
Knop. 28,0.
Passagerare. 1608.
Hyttplatser. 842.
Bilar. 1000.
Lastmeter. 1926 meter.
IMO. 9198927.
Systerfartyg. SUPERFAST VI.
Skulle levereras i juli 2000 till Superfast Ferries, Patras, Grekland. 2000 07. Så börjar problemen med SUPERFAST V. Varvet märker att dom inte klarar av att leverera fartyget i tid. Det var svårare än tänkt att bygga fartyget. 2000 08 25. Vid första provturen fick man ett haveri på kraftöverföringen, byggd av De Schelde, vilket gjorde att maskineriet stängdes av automatiskt. Det visade sig att även SUPERFAST VI hade samma typ av kraft överföring. Eftersom fartyget skulle vara med i Shippax Designs 00, så färdigställs vissa utrymmen ombord så fotografierna kan tas. 2000 09 12. Varvet uppger att leveransen kommer att ske i november. 2000 09 28. Förlusten för varvet för byggandet av Superfast färjorna kommer att överstiga 400 miljoner DM. Samtidigt så förklarar sig ledningen för varvet att detta skadar varvet "image". 2000 11. Varvet säger i en kommuniké att SUPERFAST VI kommer att gå på sjötester först. Förlusten är ca 50,000 DM om dagen sen juni då fartygen skulle levererats. 2000 11. Framkommer det att SUPERFAST V samt SUPERFAST VI har ett mycket mera djupgående än det var specificerat i kontraktet. Detta gör att maskineriet drar mer bränsle än det var tänkt, Superfast säger att dom kommer att hålla HDW varvet ansvariga för det. 2001 03 19. Provturer, men det var lite kvar än att reparera innan leverans. 2001 03 29. Provturer som ägarna var nöjda med. 2001 04 05. Döpt av Mrs Eleni Stamboulelis. 2001 04 05. Levererad till Superfast Ferries, Patras, Grekland. 2001 04 12. Insatt mellan Patras - Ancona. 2002 01 11. Ankom Lloyds Werft, Bremerhaven, för ombyggnad av den krånglade växeln. 2002 04. Återlevererad och insatt mellan Patras - Ancona. 2007 01 02. Insatt mellan Patras - Igoumenitsa - Bari. 2008. Insatt mellan Patras - Igoumenitsa - Ancona. 2009 12 17. Såld till Bretagne Angletere Irlande S.A (Brittany Ferries), Morlaix, Frankrike för leverans i februari 2010. 2010 02 11. Ankom Patras på sin sista tur för Superfast, avgick sedan Patras mot Syros. 2010 02 12. Ankom Syros, där Brittany Ferries tog över fartyget. 2010 02 16. Omdöpt till CAP FINISTÉRE. 2010 02. Avgick Syros mot Portsmouth. 2010 02 23. Ankom Portsmouth för testa ramper. 2010 02 24. Ankom Arno, Dunkerque för ommålning. 2010 03. Insatt mellan Portsmouth - Cherbourg/ Santander. 2010 10 13. Ankom Bilbao för testa ramper. 2011 03 29. Insatt mellan Roscoff - Portsmouth - Bilbao/ Portsmouth - Cherbourg/ Santander. 2015 01 - 2015 03. Ombyggd med scrubber vid Astillero Shipyard, Santander. 2021 01 18 - 2021 02 10. Insatt mellan Rosslare - Cherbourg/ Rosslare - Bilbao. 2021 02. Insatt mellan Roscoff - Portsmouth - Bilbao/ Portsmouth - Cherbourg/ Santander. 2021 11 03. Ankom Le Havre för uppläggning. 2022 01 13. Uppgörelse om försäljning till GNV, Italien. 2022 02 17. Övertagen av dom nya ägarna. Omdöpt till GNV SPIRIT. Satt under Cypriotisk flagg, hemmahamn Limassol. 2022 02 22. Avgick Le Havre mot Neapel. 2022. Insatt mellan Valencia/ Barcelona - Ibiza - Palma De Mallorca. 2022 04. Överförd till Italiensk flagg, hemmahamn Neapel. |
M/S SUPERFAST V.
M/S CAP FINISTÉRE.
M/S GNV SPIRIT.
Tillbaka till Brittany Ferries.
© 2022 faktaomfartyg.