M/S SVEALAND.
Byggd 1972 av Helsingørs Skibsværft & Maskinbygg, Helsingör Danmark.
Varvsnummer 397.
Dimensioner. 118,01 x 21,01 x 5,02 m.
Efter förlängning. 154,41 x 22,00 x 4,10 m.
Brt/ Nrt/ Dwt. 3987/ 1312/ 4166.
Efter ombyggnad. GT/ NT. 13893/ 4168
Efter ombyggnad. GT/ NT/ DWT.15587/ 4843/ 4010.
Maskineri. Fyra Ruston & Paxman 9 ATCM dieslar.
Effekt. 7356 kW.
Efter maskinbyte. Fyra MaK 8M453 AK dieslar.
Effekt. 7360 kW.
Knop. 17,0.
Passagerare. 36.
Efter ombyggnad. 77.
Efter ombyggnad. 220.
Hyttplatser. 36.
Efter ombyggnad. 90.
Lastmeter. 600.
Efter ombyggnad. 1270.
RN. 11254.
IMO. 7128332.
1969 10 21. Beställd. 1971 11 17. Kl 11:11 sjösatt. Levererades 11 mars 1972 till Stockholms Rederi Ab Svea, Stockholm. Registrerad för Linjebuss International Ab, Helsingborg. 1972 03 17. Insatt i Trave Lines trafik mellan Helsingborg - Travemünde. 1976 10. Insatt för Saga linjen mellan Helsingborg - Travemünde. 1981 01 01. Insatt för TT-Saga Linjen. 1981. Insatt mellan Trelleborg - Travemünde. 1981 11 25. Såld till Johnson Line Ab Stockholm. 1982 04 - 1982 05. Ombyggd vid HDW, Kiel. 1982 12 28. Såld till Ab Svenska Lastbils Ab, Stockholm. 1983 01 07. Såld till Scandinavian Ferry Line Ab, Helsingborg. 1984 07 - 1984 09. Förlängd, samt maskinbyte vid Fosen mekaniske Verksted, Trondheim, Norge. 1984 09 22. Omdöpt till SAGA WIND. 1984 09. Insatt mellan Trelleborg - Travemünde. 1986 12 08. Rederiet ändrar namn till Swecarrier Rederi Ab, Helsingborg. 1986. Insatt för TT-Line. 1986 12. Ombyggd med fler hytter vid Seebeckwerft, Bremerhaven, Tyskland. 1989 01 29. Ankom Blohm & Voss, Hamburg för ombyggnad till kombinerad Tåg/ frakt färja, samt ombyggnad av passagerarutrymmen och fler hytter monterades. 1989 04. Bareboatchartrad till Seawind Line, Stockholm 1989 04 18. Omdöpt till SEA WIND. 1989 04 21. Insatt för SeaWind Line mellan Stockholm - Åbo. Redad av Swedcarrier Rederi AB, Stockholm. 1992 01 05. Registrerad för Silja Line Oy, management SweFerry. 1993 01 20. Såld till SeaWind Line Ab, Stockholm. 1997 03 05. Går fartyget på grund utanför Mjölkö i Stockholms skärgård på resa från Åbo - till Stockholm. Passagerarna evakueras till Waxholmsbolagets SOLÖGA. 1997 03 06. Dras fartyget loss. Går sedan till Stockholm för att lossa. 1997 03 07. Ankom Åbo Ship Repairs Yard, för reparation. 1997 04. Åter i trafik. 1999 07 01. Insatt mellan Stockholm - Långnäs - Åbo. 2001 02. Ombyggd med inbyggda bryggvingar. 2001 05. Dockas i Estland, samt en ny räddningsbåt monteras. 2002 01. Varvsbesök på Nordsjövarvet i Helsingfors för att åtgärda hyls tätningarna. 2002 05 18. Ankom vid 9 tiden på morgonen GV dockan på Beckholmen, Stockholm för ommålning av skrovet. Avgick vid 19 tiden på kvällen. 2002 06 01. Ankom vid 9 tiden på morgonen GV dockan på Beckholmen, Stockholm för att få den gula randen målat, samt Seawind Line märkningen på sidan ommålad. Avgick vid 19 tiden på kvällen. 2005 04 07 - 2005 04 27. Varvsbesök vid Baltic Shiprepair, Tallinn, Estland. 2008 01 01. Insatt mellan Stockholm - Åbo som fraktfärja. 2008 09 08. Såld till Tallinn Swedish Line, Nicosia, Cypern. Kvar i Svenskt register. 2008 12 02. Kl 02:38 så larmade SEA WIND om att man hade brand i maskinrummet, samt vart manöverodugligt ca 12 sjömil syd utanför Mariehamn. Kl 03:49 så meddelar man att branden är släckt, ombord fanns 11 passagerare och 28 besättningsmän, passagerarna evakuerades senare med helikopter från fartyget. 2008 12 02. Under dagen så påbörjades bogsering av fartyget till Åbo. 2008 12 03. Ankom Åbo. 2009 01 13. Åter i trafik. 2010 01. varvsbesök vid Remontowa, Gdansk, Polen. 2010 02 01. Åter i trafik. 2010 03 04. Fastande utanför Tjärven i is. 2014 12 21. Sista dagen i trafik mellan Åbo - Stockholm. 2014 12 25. Avgick Stockholm mot Nådendal. 2015 01. Överförd till Estnisk flagg, hemmahamn Tallinn. 2015 01 08. Insatt mellan Tallinn - Nordsjö (utanför Helsingfors). 2017 10 04. Insatt mellan Muuga - Nordsjö. 2021 07 13. Ur trafik på grund tekniskt problem. 2021 07 20. Ankom Vene Balti, Tallinn. 2021 07 24. Avgick Vene Balti till Paljassaare för uppläggning. 2021 10 15. Avgick Paljassaare till Muuga. 2021 10 17. Insatt mellan Muuga - Nordsjö. 2021 12 24 - 2022 01 09. Ankom Tallinn för uppläggning under jul och nyår. 2022 01 09. Insatt mellan Muuga - Nordsjö. 2022 04 19. Tagen ur trafik och avgick Muuga mot Paljassaare. 2022 04 26. Såld till Rudniki Shipping Ltd, Majuro, Marshall Island. 2022 05 06. Omdöpt till A WIND. Satt under Palau flagg, hemmahamn Malakal Harbour. 2022 05 24. Överförd till Liberia flagg, hemmahamn Monrovia. 2022 06 04. Avgick Tallinn mot Istanbul. 2022 06 15. Ankom Casablanca. 2022 06 20. Avgick Casablanca mot Istanbul. 2022 06 23. Ankom Yalova. 2022 06 29. Såld till Inok IV, Monte Carlo, Monaco. Satt under Liberia flagg, hemmahamn Monrovia. 2022 07 02. Överförd till Kamerun flagg. Hemmahamn Doula. 2022 07 08. Avgick Yalova till ankarplats utanför Istanbul. 2022 07 16. Ankom Karasu. 2022 07 17. Insatt mellan Karasu - Kavkaz. |
M/S SVEALAND.
M/S SAGA WIND.
M/S SEA WIND.
M/S SEA WIND.
M/S A WIND.
Tillbaka till Johnson Line Ab.
© 2024 faktaomfartyg.