M/S VIKING 4.
Byggd 1973 av Jos L Meyer Papenburg Ems Tyskland.
Varvsnummer. 570.
Dimensioner. 109,15 x 17,25 x 4,70 m.
Brt/ Nrt/ Dwt. 4477/ 1982/ 994.
Maskineri. Två Smit-Bolnes V314HDK dieslar.
Effekt. 10200 hk.
Efter maskinbyte. Två Pielstick-Crossley 12PC2VMK5 dieslar.
Effekt. 8240 kW.
Knop 19,5.
Passagerare. 1200.
Hyttplatser. 278.
Efter ombyggnad. 170.
Bilar. 265.
Efter ombyggnad. 200.
Långtradare. 26.
IMO. 7310258.
Systerfartyg. APOLLO. VIKING 1. VIKING 3. DIANA. AZTECA. VIKING 5. COROMUEL. PUERTO VALLARTA.
1972 06 01. Beställd. Pris för nybygget 26,31 miljoner DEM. 1973 03 17. Sjösatt. 1973 06 12. Flyttat från Papenburg till Emden. Levererades 16 juni 1973 till Rederi Ab Sally, Mariehamn, Finland. 1973 06 16. Avgick Emden. 1973 06 19. Döpt av Landsherre Sylvi Siltanen i Mariehamn. 1973 06 20. Insatt i Viking Lines trafik mellan Stockholm - Mariehamn - Nådendal. 1973 06 22. Krockade med kajen när hon skulle lägga till i Stockholm och fick mindre skador. 1973 07 18. Insatt mellan Åbo - Mariehamn - Stockholm då terminalen i Åbo är klar efter diverse strejker. 1973 07. Under en resa mellan Åbo - Stockholm så var en dam ute och tittade på skärgården, men efter en stund kom hon in igen och sökte upp fartygets intendent eftersom hon hade ett klagomål att framföra. Det visade sig att en förbiflygande mås hade släppt sin last på damen och hon var förgrymmad över det och sa det var rederiet fel, men intendenten såg det absurda i kritiken och svarade "Min dam, det är väl tur att inte också kor kan flyga" 1973 09 01 - 1974 06 12. Insatt mellan Åbo/ Nådendal - Mariehamn - Stockholm tillsammans med VIKING 3, MARELLA och DIANA. Fartygen trafikerade varannan gång de Finska ändhamnarna och låg däremellan hela dagen i Stockholm. 1974 06 13. Insatt mellan Åbo - Mariehamn - Stockholm. 1974 - 1975. Under lågsäsongen, så delade fartygen MARELLA, VIKING 4 och DIANA på linjen Åbo - Mariehamn - Stockholm. Varje fartyg gick i trafik i två veckor för att sedan ligga upplagd i Nådendal en vecka. 1974 07 18. Får fartyget en Polisanmälan att man kört för fort på Erstan och spolat upp en motorbåt. 1976 05 26. En passagerare avlider efter fallit i en trappa. 1976 09 13. Får tekniska problem och kan inte avgå från Stockholm. 1977 02 24. Fastnade i en isbarriär vid Söderarms fyr. 1978. Under våren insatt mellan Stockholm - Helsingfors under två månader. 1979 06 01 - 1979 09. Insatt mellan Nådendal - Mariehamn - Kapellskär. 1979 11 07. Erbjuder British Railway att köpa fartyget för 12 miljoner USD för leverans vid årsskiftet, Sally begär 13 miljoner USD och leverans i augusti. 1979 11 24. Såld till William & Glynn Industrial Leasing Ltd, London, England för 12 miljoner USD för leverans i augusti. 1980 01 - 1980 04. Insatt mellan Stockholm - Helsingfors. 1980 04 - 1980 06 30. Insatt mellan Stockholm - Mariehamn - Åbo. 1980 07. Upplagd i Mariehamn. 1980 08 18. Övertagen av dom nya ägarna. Omdöpt till EARL GRANVILLE. Avgick Mariehamn mot Bremerhaven. 1980 08 21. Ankom Seebeck Werft, Bremerhaven. Blev försedd med AEG Denny-Brown stabilisatorer. 1980 09 - 1981 03. Ombyggd vid Jos. L. Meyer, Papenburg. På C-däck togs hytterna föröver bort och ersattes med vilfåtöljer. På D-däck togs cafeterian bort och ersattes med vilfåtöljer, man monterade dit stabilisatorer och maskineriet byttes ut. Samt en extra port byggdes bakom inre rampen vid bogporten. 1980 09 04. Utchartrad till Sealink UK Ltd på 10 år. 1981 03 20. Första ankomst till Portsmouth. 1981 03 29. Insatt mellan Portsmouth - Jersey - Guernsey. 1981 06 10. Får fartyget generator bortfall, blir strömlös i ca 30 minuter innan man fick fart på dom igen. 1981 06 22. På resa mot Portsmouth får fartyget brand i maskinrummet. Repareras. 1981 07 16. Åter i trafik. 1981 07 20. Kolliderade mot kajen i St Helier. 1981 10 09. Överfart i hårt väder och flera bilar blir skadade under resan från Guernsey till Portsmouth. 1982 12 16. Provanlöp i Weymouth. 1983 07 02. Insatt även från Weymouth till Kanalöarna 1984 07 27. Registrerad för Sealink British Ferries U.K, London, England. 1985 01 26. Avgick mot Ålborg, Danmark för ombyggnad. 1985 04 28. Återlevererad från varvet där förliga delen av C-däck igen hade fått tillbaka hytter. Även gamla cafeterian fick tillbaka stolar med bord, istället för vilfåtöljer. Restaurangen fick ny inredning. 1985 04 28. Avgick från Ålborg via Dover mot Portsmouth. 1985 04 30. Insatt mellan Portsmouth - Kanalöarna - Cherbourg. 1985 09 30. På grund av strejk blev fartyget liggandes i Cherbourg. Strejken berodde på protester angående omstruktureringen av trafiken till Kanalöarna. 1985 10 18. Flyttad till Portsmouth för vidare uppläggning. 1986 02 19 - 1986 02 23. Upplagd i London som utställningsfartyg för Kanalöarna. Låg bredvid HMS Belfast. 1987 03 12 - 1987 03 30. Utchartrad till Ministry of defence. Resa från Marchwood till Bergen och Bogen, samt tillbaka. 1987 04 10. Ankom Weymouth. 1987 04 12. Avgick Weymouth - Kanalöarna till Portsmouth. 1987 04 15. Insatt mellan Portsmouth - Cherbourg, samt visa turer mellan Cherbourg - Guernsey. 1987 09 28 - 1987 10 06. Upplagd i Weymouth. 1987 10 06. Upplagd i Fal. 1988 03 30 - 1988 09 30. Insatt mellan Portsmouth - Cherbourg, samt visa turer mellan Cherbourg - Guernsey. 1988 11. Insatt mellan Liverpool - Dun Laoghaire. 1988 11 - 1989 01 03. Upplagd i Weymouth. 1989 01 08 - 1989 01 19. Insatt mellan Harwich - Hoek van Holland. 1989 02 - 1989 03. Utchartrad till MMD/Commodore. Insatt mellan Portsmouth - Kanalöarna. 1989 03 30 - 1989 09 30. Insatt mellan Portsmouth - Cherbourg, samt visa turer mellan Cherbourg - Guernsey. 1989 08 19. Kolliderade med vågbrytaren i Cherbourg med 700 passagerare ombord. Trots en 15 meter lång reva i skrovet kunde fartyget ta sig in till hamnen. Togs ur trafik för reparation. 1989 09 07. Reparerad vid Cie Siren yard, Le Havre, Frankrike. Lades sedan upp i Fal. 1989. Planerad försäljning till Mercandia A/S, Köpenhamn, Danmark för att sättas in i Bornholmstrafikken mellan Ystad - Rönne. Men efter det att Seacontainern gjort helt om och stoppat försäljningen så kunde inte Mercandia fullfölja sitt kontrakt till Bornholmstrafikken. Denna levereransvägran resulterade i en rättprocess mellan Seacontainers och Mercandia. 1990 03 04. Insatt mellan Stranraer - Larne. 1990 04 15. Upplagd i Fal. 1990 05 31. Stena Line tar över Sealink, men fartyget flyttas till Seacotainers ägo och SeaCo planerar att flytta över farttyget till Mexikanska gulfen som casinofartyg. 1990 07 19. Utchartrad till Hoverspeed. Insatt mellan Portsmouth - Cherbourg då HOVERSPEED GREAT BRITAIN var försenad från varvet. 1990 08 14. Upplagd i Southampton. 1990 11. Såld till Aegan Pelagos Naftiki Eteria (Agapitos), Pireus, Grekland för 9,4 miljoner USD. 1990 12 10. Övertagen av dom nya ägarna, Omdöpt till EXPRESS OLYMPIA. 1990 12 12. Lämnade Southampton mot Pireus. 1991. Insatt mellan Pireus - Syros - Paros - Naxos - Ios - Santorini - Anafi. 1992. Överförd till Agapitos Express Ferries. Samma trafik. 1999 11. Såld till Minoan Flying Dolphins, Pireus, Grekland. Insatt i Hellas Ferries trafik. 2001 06. Insatt mellan Pireus - Ikaria - Samos. 2003 04 24. På resa mellan Pireus - Samos fick fartyget totalt maskinbortfall och det tog 16 timmar innan fick igång maskineriet igen. 2004 04 22. Gick fartyget på grund utanför Evdilos på en sandbank men kom loss efter ett tag. Efter undersökning fick fartyget fortsätta. 2004 09. Upplagd i Drapetsona, Grekland och satt till försäljning. 2005 01. Överförd till Hellenic Seaways, Grekland. 2005 04. Såld till Indiska upphuggare, samt satt under Mongolsk flagg, hemmahamn Ulan Bator. 2005 06. Omdöpt till EXPRESS O. 2005 06 28. Avgick Pireus mot Alang, Indien. 2005 07 21. Ankom Alang, Indien. |
M/S VIKING 4.
M/S EARL GRANVILLE.
M/S EXPRESS OLYMPIA.
M/S EXPRESS OLYMPIA.
M/S EXPRESS O.
Tillbaka till rederi Ab Sally.
Tillbaka till Agapitos Express Ferries.
Tillbaka till Hellenic Seaways.
© 2020 faktaomfartyg.