M/S VIKING 5.
Byggd 1974 av Jos L Meyer Werft, Papenburg-Ems, Tyskland.
Varvsnummer 573.
Dimensioner. 117,79 x 17,25 x 4,70 m.
Brt/ Nrt/ Dwt. 5286/ 2487/ 1180.
Efter ombyggnad. GT/ NT/ DWT. 8257/ 3086/ 1239.
Maskineri. Två 14-cyl, Smit-Bolnes dieslar.
Effekt. 8120 kW.
Efter maskin byte. Två Deutz SBV12M450 dieslar.
Effekt. 9706 kW.
Knop 19,5.
Passagerare. 1200.
Efter ombyggnad. 1400.
Hyttplatser. 414.
Efter ombyggnad. 386.
Bilar. 300.
Långtradare 30.
IMO. 7349601.
Systerfartyg. APOLLO. VIKING 1. VIKING 3. DIANA. AZTECA. VIKING 4. COROMUEL. PUERTO VALLARTA.
1973 08 07. Meyer varvet erbjuder Sallyrederiet en färja som de haft kontrakterad för SF-Line som inte har fått ihop med utländsk kapital. 1973 08 08. Skriver Sallyrederiet kontrakt på fartyget för leverans i juni 1974. Pris 32,5 milj DEM. 1973 10 05. Kölsträckt. 1973 11 26. Marknadsföringsbolaget Viking Line ger Sallrederiet tillstånd att öppna linjen Helsingfors - Stockholm. Fast först försökte Sallyrederiet chartra ut fartyget till Vasabåtarna för trafik mellan Vasa - Umeå. 1974 03 28. Sjösatt med arbetsnamnet V5. Levererades 5 juli 1974 till Rederi Ab Sally, Mariehamn, Finland. 1974 07 09. Döpt av Statsministerns fru Irene Sorsa vid Viking Lines nya terminal i Helsingfors. 1974 07 09. Insatt för Viking Line mellan Helsingfors - Stockholm. 1975 04 25. Chartrad av Finlands resebyrå för en tur mellan Helsingfors - Tallinn. kryssningsresenärer inkvarteras under dagen på Hotel Palace i Helsingfors. 1975 04 27. Chartrad av Finlands resebyrå för en tur mellan Helsingfors - Tallinn. kryssningsresenärer inkvarteras under dagen på Hotel Palace i Helsingfors. 1977 07 29. Person faller överbord i höjd med Jussarö vid 22,15 tiden, har dessförinnan hängt en stund på utsidan av fartyget. 11 fartyg deltar i det hopplösa sökandet. 1979 08 09. Okänd man hoppar överbord på Svenskt vatten, resultatlösa eftersökningar. 1979 09 14. Uppfattar fartyget ett nödanrop utanför Utö i 22 m/s storm från motorfartyget REBECCA och går mot positionen där man endast hittar en livflotte. Helikoptrar hittar senare 7 personer, vara tre döda. 1979 09 29. Tre män som uppträder störande låses in i samma cell ombord. I cellen utbryter det bråk och en man dödar en annan genom att hoppa på hans bröst. 1980 01 01. Under dagen nyårskryssning till Tallinn istället för att ligga still i Helsingfors. På väg till Tallinn havererar en av hudvudmaskinerna och fartyget var åter i Helsingfors vid 20,20 (skulle avgått 18,00 mot Stockholm). Försenas yttligare under färd och vid ankomst till Stockholm tas ur trafik för reparation. 1980 01 04. Åter i trafik. 1980 03 - 1980 07 05. Insatt mellan Åbo - Mariehamn - Stockholm. 1980 07 05. Insatt mellan Nådendal - Mariehamn - Kapellskär. 1980 08. Upplagd i Mariehamn. 1980 09 15 - 1981 01 12. Insatt mellan Nådendal - Mariehamn - Kapellskär. 1981 01 13. Upplagd i Mariehamn. 1981 04 13 - 1981 05 05. Insatt mellan Nådendal - Mariehamn - Kapellskär. 1981 04 29. Så avslöjas Sallyrederiet på en presskonferens på Hilton Hotell, London att fartyget ska sättas in på en linje över Engelska kanalen. 1981 05 05. Sista dagen i trafik för Viking Line. 1981 05 19. Omdöpt till THE VIKING. 1981 06 10. Ankom Ramsgate för att prova läget, men då man bogserat det till inre hamnen så kunde man inte lägga till. Man gjorde endast några manövrar för att säkerställa att man inte behövde bogserbåt i hamnen vid tillägg. 1981 06 11 - 1981 06 12. Mottagning för press och resebyråfolk ombord THE VIKING som låg innanför Tower Bridge i London bredvid HMS BELFAST. Man marknadsförde linjen med "I Love Sally". 1981 06 12 1981 06 13. Avgick London mot Ramsgate där man nu kunde testa läget. 1981 06 13. Öppet skepp i Ramsgate. 1981 06 14. Öppet skepp i Dunkerque. 1981 06 15. Insatt kl 07,00 i Sally Viking line nya "prisdumpar" linje mellan Ramsgate - Dunkerque ed dubbeltur varje dag. Fartyget med sin nordiska mat och konkurrenskraftiga priser blev snabbt populär. Fartyget hade under sommaren problem med sin bogpropeller och tvingades ofta anlita bogserbåt vid ankomst till Ramsgate. 1981 08 21. Får fartyget maskinhaveri på väg till Ramsgate. Man får igång den ena maskinen och går till Ramsgate. Därefter går man till Dunkerque för reparation. Därefter går man till Rotterdam där man väntar på maskindelar som var försenade. 1981 09. Fartyget hyrs ut till Norska polisen som använder fartyget som logementsfartyg i Alta Norge under tre månader. Gick mot Norge i sakta mak fortfarande med Viking Line målat längs skrovsidorna. Vart förstasidas stoff tidningarna då hon skulle vara logementsfartyg åt 300-400 poliser som skulle skydda utbyggnaden av Altaälven mot demonstranter. Vart många olika protester mot det hela, bland annat så frågade Finska socialdemokratiska ledamoten Liisa Jaakonsaari hur Finska regeringen ställer sig till att Finskt rederi hyr ut fartyg för "militära ändamål". Affischer och klistermärken trycks upp och sätts upp som protest mot Viking Line, både i Norge, Stockholm och Mariehamn. Rederiet försvarar sig med att dom chartrar ut fartyget och inte vad det används till. 1981 12 30. Så går det rykten om att fartyget ska saboteras uppe i Alta. Samtidigt förlängs chartern två månader. 1982 02 - 1982 05. Ankom Rickmers Verft, Bremerhaven för utbytte av maskineriet, men bytet drar ut på tiden. 1982 05 13. Haverar hjälpmaskin 1. 1982 05 20. Insatt mellan Ramsgate - Dunkerque, men får ett stort maskinhaveri efter några veckor. 1982 07 03. Haverar hjälpmaskin 2 under färd Ramsgate - Dunkerque. 1982 09. Åter vid Rickmers Verft, Bremerhaven, Tyskland för justering av det nya maskineriet. 1982 09. Åter i trafik mellan Ramsgate - Dunkerque. 1982 12 10. Krockar med kajen i Dunkerque. 1983 04 12. Omdöpt till SALLY EXPRESS under dockning i Bremerhaven. 1983 04 28 - 1984 01 08. Insatt för Vasabåtarnas trafik mellan Vasa - Sundsvall. 1984 02 10. Såld till Fred Olsen & Co, Kristiansand, Norge (Management A/S KDS, Kristiansand). 1984 03 15. Ankommer fartyget Kristiansand, Norge. Registrerad för Sameit "Bolette" v/ fred Olsen & Co, Oslo, Norge, hemmahamn Kristiansand. Omdöpt till BOLETTE. 1983 03 15. Dockas vid Kristiansand Mekaniske Verksted. 1984 03 23. Avgår fartyget mot Jos L Meyer, Werft Papenburg-Ems, Tyskland. Ombyggd i aktern med vilstolar. 1984 04 29. Åter i Kristiansand. Management A/S KDS. 1984 05 02. Insatt mellan Kristiansand - Hirtshals. 1984 016 14. Insatt mellan Kristiansand - Hanstholm - Egersund. 1984 07 11. Kolliderar med ett fiskefartyg i Hirtshals. Inget av fartygen får större skador. 1984 08 13. Sista ankomst till Egersund för sommaren. 1984 08. Upplagd i Kristiansand på slutet av månaden. 1985 04 03 - 1985 06 13. Insatt mellan Kristiansand - Hirtshals (mellan tisdag - torsdag) Insatt mellan Hirtshals - Stavanger - Bergen (Via Egersund på lördagar) övriga dagar. 1985 06 14 - 1985 08 12. Insatt mellan Kristiansand - Hirtshals/ Hanstholm. 1985 08 12 - 1985 08 29. Insatt mellan Kristiansand - Hirtshals - Egersund. 1985 08 30. Insatt mellan Hirtshals - Stavanger - Bergen (Via Egersund på lördagar). 1985 10 23 - 1986 01 108. Upplagd som hotellfartyg i Ålborg då stadens tre hotell inte räckte till 1986 01 08 - 1986 03 22. Utchartrad till GT-Linien för trafik mellan Gedser - Travemünde. 1986 03 21 - 1986 03 29. Ersatte BORGEN som fått fel på elektronisk utrustning mellan Kristiansand - Hirtshals. 1986 03 29 - 1986 06 01. Upplagd som hotellfartyg i Ålborg då stadens tre hotell inte räckte till. 1986 06 02. Dockas på Kristiansands mekaniska verksted. 1986 06 10- 1986 10 22. Insatt mellan Kristiansand/ Egersund - Hirtshals/ Hanstholm. 1986 10 - 1987 01. Upplagd i Kristiansand. 1987 02 21 - 1987 04 06. Utchartrad som utställnings och mässfartyg för NOBIL och gick till 35 olika Norska hamnar mellan Stavanger - Alta med utställning ombord. NOBIL gick i konkurs efter denna resa. 1987 04. Upplagd. 1987 06 - 1987 08. Insatt mellan Kristiansand/ Egersund - Hirtshals/ Hanstholm. 1987 09 07 - 1987 09 10. Utchartrad till Sörlandets Sjöförsvardistrikt för en beredskapsövning i Marvika. 1987 10 07 - 1987 10 15. Utchartrad till H:F Eimskopafelag Islands som hotellfartyg i Reykjavik under toppmötet mellan Reagan och Gorbatjov. 1987 10 17. Åter i Kristiansand och upplagd. 1988 05 22 - 1988 06 12. Ankom Douglas efter provanlöp i Holyhead och utchartrad till Isle of Steam Packet Co, Douglas, Isle Of Man för trafik mellan Douglas - Heysham/ Liverpool/ Belfast. Man befarade en strejk skulle pågå på dom Brittiska fartygen i samband med med den populära motorcykeltävlingen TT på ön. Men strejken hade blåst av reden den 13/5 innan motorcykeltävlingen, men att bryta charterkontraktet på 1 milj GBP på tre veckor skulle bli mycket dyrt för Isle Of Man Steam packet så istället lät man BOLETTE göra turer till Holyhead, Liverpool, Belfast. Under en resa från Holyhead till Douglas hade man endast 6 passagerare ombord. Under den mest intensiva tävlingstiden fick fartyget fungera som hotell för motorcyklister och även göra en dagskryssning runt ön med 1000 passagerare. 1988 06 - 1988 08. Insatt mellan Kristiansand/ Egersund - Hirtshals/ Hanstholm. 1988 08 24. Utchartrad till "Vennskapsskipet Norge-Polen" för en resa mellan Oslo - Swinoujscie. 1988 08 31 - 1988 10 29. Utchartrad till Larvik Line för trafik mellan Larvik - Fredrikshavn. 1988 10 29 - 1988 11 20. Dockades vid Kristiansands Mekaniske verksted. En del hytter byggdes om till salonger och ventilationen förbättrades. 1988 11 01. Avslutar A/S KDS sin management och Fred Olsen tar över fartyget. 1988 11 01. Såld till Compangie Maritime Maroco Norvegienne (Comarit), Tanger, Marocko (dotterföretag till Fred Olsen). 1988 11 15. Övertagen av det nya rederiet. Omdöpt till BOUGHAZ. 1988 11 30. Insatt mellan mellan Algeciras - Tanger. 1994 09 - 1994 11 02. Ombyggd med sidosponsoner vid Lloyds- Werft, Bremerhaven, Tyskland. 1995 11 02. Avgick Bremerhaven mot Gibraltar. 1995 11. Insatt mellan Algeciras - Tanger. 2000 07. Utchartrad till European Maritime Lines (Cia. Trasmediterranea). Insatt mellan Tanger - Algeciras i någon månad. 2001 10 22. Ankom Barcelona för uppfräschning. 2003 05 - 2005 09. Utchartrad till Lineas Maritimas Europeas. Insatt mellan Algeciras - Tanger. 2006. Insatt för Comarit mellan Algeciras - Tanger. 2011 12. Går rederiet i konkurs och fartyget läggs upp i Algeciras. 2015 06. Såld på auktion. 2015 07 30. Bogserad av KUNDUZ från Algeciras mot Aliaga. 2015 08 15. Ankom Aliaga, Turkiet för upphuggning. |
M/S VIKING 5.
M/S THE VIKING.
M/S SALLY EXPRESS.
M/S BOLETTE.
M/S BOUGHAZ.
Tillbaka till Trasmediterranea.
© 2020 faktaomfartyg.