M/S VIKING III.

Byggd 1965 av Orenstein-Koppel und Lübecker Mach A/G, Lübeck, Tyskland.

Varvsnummer 618.

Dimensioner. 99,50 x 18,32 x 4,42 m.

Brt/ Nrt/ Dwt. 3824/ 1823/ 1199.

Efter ombyggnad. Brt/ Nrt/ Dwt. 5678/ 1934/ 790.

Maskineri. Två Pielstick-Lindholmens 12 PC2V 400 dieslar.

Effekt. 7500 kW.

Knop 18,5.

Passagerare. 940.

Hyttplatser 300.

Bilar. 180.

IMO. 6511128.

Systerfartyg. VIKING I. VIKING II.

1965 03 10. Sjösatt.

1965 06 12. Varvsprovtur.

Levererades 23 juni 1965 till Otto Thoresen Shipping Co A/S, Oslo, Norge. 

1965 06 25. Insatt mellan Southampton - Cherbourg/ Le Havre. 

1965 10 08 - 1965 10 24. Utchartrad till TT Line, Hamburg. Insatt mellan Travemünde - Trelleborg.

1966 09 19 - 1967 06 01. Utchartrad till Lion Ferry, Halmstad. Insatt mellan Bremerhaven - Harwich.

1967 06 - 1967 09. Insatt mellan Southampton - Cherbourg/ Le Havre.

1967 09 25 - 1968 06 13. Utchartrad till Lion Ferry, Halmstad. Insatt mellan Bremerhaven - Harwich.

1968 06 - 1968 09. Insatt mellan Southampton - Cherbourg/ Le Havre.

1968 09 12. Registrerad för Thoresen Car Ferries A/S, Oslo. Utchartrad till Thoresen Car Ferries Ltd., Southampton på 20 år.

1968 09 25 - 1969 05 31. Utchartrad till Lion Ferry, Halmstad. Insatt mellan Bremerhaven - Harwich.

1969 06 - 1969 09. Insatt mellan Southampton - Cherbourg/ Le Havre.

1969 09 25 - 1970 05 31. Utchartrad till Lion Ferry, Halmstad. Insatt mellan Bremerhaven - Harwich.

1970 06 20. Insatt mellan Southampton - Cherbourg.

1970 09 26 - 1971 05 31. Utchartrad till Larvik-Frederikshavnferjen A/S, Larvik, Norge. Insatt mellan Larvik - Frederikshavn.

1971 06 15 - 1971 09 20. Insatt mellan Southampton - Cherbourg/ Le Havre.

1971 09 29 - 1972 05 29. Utchartrad till Larvik-Frederikshavnferjen A/S, Larvik, Norge. Insatt mellan Larvik - Frederikshavn.

1972 06 - 1972 09. Insatt mellan Southampton - Cherbourg/ Le Havre.

1972 09 29 - 1973 05 27. Utchartrad till Larvik-Frederikshavnferjen A/S, Larvik, Norge. Insatt mellan Larvik - Frederikshavn.

1973 06. Insatt mellan Southampton - Cherbourg/ Le Havre.

1974 09 14. Fick fartyget ett ovanligt uppdrag. På grund av strejk bland personalen på den stora kryssningsfartyget FRANCE som låg i inloppet till Le Havre fick VIKING III hämta upp passagerarna och föra dom in till land.

1975 10 - 1976 03. Utchartrad till Fred Olsen, Kristiansand. Insatt mellan Kristiansand - Hirtshals.

1976 03 29 - 1976 04 09. Utchartrad till Jydsk Færgefart A/S för trafik mellan Grenå - Hundested.

1976 04 - 1977 04. Insatt mellan Le Havre - Southampton - Cherbourg.

1977 05 20 - 1977 12 19. Utchartrad till Larvik-Frederikshavnferjen A/S, Larvik, Norge. Insatt mellan Larvik - Frederikshavn.

1978 03 09. Öppnar en ny linje mellan Felixstowe - Europoort.

1979 10 25 - 1979 12 29. Insatt mellan Leith - Kristiansand för Townsend Thoresen.

1980 01 21 - 1980 02 03. Utchartrad till Jydsk Færgefart A/S, Juelsminde. Insatt mellan Juelsminde - Kalundborg.

1980 02 04 - 1980 02 26. Utchartrad till Jydsk Færgefart A/S. Insatt mellan Grenå - Hundested.

1980 02 28 - 1980 03 31. Utchartrad till Sealink Manx Line. Insatt mellan Douglas - Heysham.

1980 05 13 - 1980 05 20. Utchartrad till Sealink. Insatt mellan Portsmouth - Jersey - Guernsey.

1980 05 23. Planerad charter för Kalmar Line Ab för trafik mellan Kalmar - Rönne, men dom planerna vart det inget av.

1980 05 23 - 1980 09 27. Utchartrad till B&I Line, Dublin, Irland. Insatt mellan Rosslare - Pembroke Dock.

1980 09 28 - 1980 10 15. Utchartrad till Sealink Manx Line. Insatt mellan Douglas - Heysham.

1980 10 15. Avgick Douglas mot Le Havre för varvöversyn.

1981 01 25 - 1981 02 27. Utchartrad till Jydsk Færgefart A/S. Insatt mellan Grenå - Hundested.

1981 05 13 - 1981 05 29. Utchartrad till Larvik-Frederikshavnferjen A/S, Larvik, Norge. Insatt mellan Larvik - Frederikshavn.

1981 06 01- 1981 09 14. Utchartrad till Fred Olsen Lines, Kristiansand, Norge. Insatt mellan Kristiansand - Hirtshals.

1981 09 28 - 1981 10 15. Utchartrad till Sealink Manx Line. Insatt mellan Heysham - Douglas.

1981 10. Efter avslutad charter, upplagd i Göteborg och till salu.

1982. Såld till Da-No Linjen A/S Oslo, Norge. Omdöpt till TERJE VIGEN.

1982. Insatt mellan Frederikstad - Frederikshavn.

1986 05 06. Såld till Rederi Narko A/S, Askim, Norge. Omdöpt till SCANDINAVIA.

1986 05 20. Utchartrad till KG-LINE, Kaskö, Finland. Insatt mellan Gävle - Kaskö. På grund av att besättningshytterna låg under bildäck så vart inte fartyget registrerat i Finland.

1989. Såld till HanGO Line, Hangö, Finland. Skulle sättas i trafik mellan Hangö - Mariehamn - Visby april 1990. Men rederiet går i konkurs innan trafiken sattes igång.

1989 11 01 - 1989 12 10. Insatt mellan Vasa - Umeå för KG Line.

1989 12. Ankom Åbo.

1989 12 12. Avgick Åbo mot Ystad, men vart omdirigerad till Helsingborg.

1989 12. Utchartrad till Svenska staten som logementsfartyg.

1989 12 15. Upplagd i Helsingborg.

1990 02. Såld till Europe Cruise Line A/S, Bergen, Norge.

1990 02. Utchartrad till Vasabåtarna, Vasa, Finland.

1990 02 14. Omdöpt till FENNO STAR.

1990 04. Insatt mellan Vasa-Örnsköldsvik.

1990 06. Insatt för Jakob Lines mellan Jakobstad - Skellefteå - Karleby.

1990 08. Insatt för Vasabåtarna mellan Vasa - Örnsköldsvik.

1990 10 31 - 1990 11 11. Så var fartyget i Rostock där TT Line funderade på att investera i fartyget.

1990 11 02. Insatt för Vasabåtarna mellan Vasa - Umeå.

1990. Utchartrad till Helsingborgs kommun och använd som flyktingförläggning i Helsingborg.

1991 04. Insatt mellan Vasa - Örnsköldsvik.

1991 06. Insatt för Jakob Lines mellan Jakobstad - Skellefteå - Karleby.

1991 08. Insatt för Vasabåtarna mellan Vasa - Örnsköldsvik.

1991 09 01. Utchartrad till Polen Ferries för trafik mellan Karlskrona - Gdynia.

1991. Såld till Vard A/S för leverans maj 1992.

1992 01 09. Polen Ferries går i konkurs och fartyget läggs upp.

1992 02 09 - 1992 04. Utchartrad till Corona Line. Insatt mellan Karlskrona - Gdynia.

1992 04. Övertagen av Vard AS, Sandefjord, Norge. Registrerad för K/S Scandi Line A/S, Sandefjord, Norge. Omdöpt till SANDEFJORD.

1992 05 08. Insatt mellan Sandefjord - Strömstad.

1994 06. Registrerad för Larvik Scandi Line A/S, Sandefjord, Norge.

1996 11 14. Gick fartyget på grund utanför Strömstad, Passagerarna evakuerades.

1996 11 17. Drogs loss från grundet av tre bogserbåtar. Bogserades in till Strömstad. Därefter bogserad till Drammen för reparation.

1997 01 14. Åter i trafik.

1998. Ombyggd.

1999 01 01. Registrerad för Color Line A/S, Oslo, Norge. Insatt mellan Sandefjord - Strömstad.

2000 06. Tas ur trafik för att bli upplagd/Reservfärja. Upplagd i Drammen.

2000 10. Såld till Los Cipres S.A., Montevideo, Uruguay.

2001. Registrerad på Buquebus Marshall, Inc, Majuro, Marshall Island.

2003 02 28. Såld till Saga Linie, A/S, Fredrikstad, Norge. Omdöpt till SAGAFJORD

2003 09 20. Provtur till Skagen.

2003 09. Varvsbesök vid Ørskov Varv, Frederikshavn, Danmark.

2003 10 30. Ankom Moss efter varvsbesök.

2003 12. Avgick från Moss till Remontowa, Polen för ombyggnad av bland annat elkablar, då fartyget blivit underkänt vid säkerhetsbesiktning.

2004 03 30. Ankom Moss.

2004 05 15. Insatt mellan Moss - Skagen.

2004 10 01. Gick rederiet i konkurs och fartyget togs ur trafik.

2004 11 01. Upplagd i Horten.

2005 08 11. Såld till Gabriel Scott Rederi AS (Bernt och Frank Mykjåland), Kristiansand, Norge.

2005 10. Omdöpt till GABRIEL SCOTT.

2005 10 26. Avgick Horten mot Kristiansand.

2005 10 26. Upplagd i Kristiansand.

2007. Såld till Northbay Transportes Maritimos Ltd, Panama (Funchal, Madeira, management  Gerveni Shipping). 

2007 02 28. Övertagen av det nya rederiet. Omdöpt till RED STAR I.

2007 03 22. Avgick Kristiansand mot Pireus för ombyggnad.

2007 04 12. Ankom Perama, Grekland.

2007 07 04. Avgick Perama mot Durres.

2007 08. Insatt för Star Ferries mellan Brindisi - Vlore.

2011 03 04. Ankom Valletta från Brindisi för att hjälpa till med evakueringen av utländska personer från Libyen på grund av inbördeskriget. Avgick vidare mot Misurata.

2011 03 06. Ankom Valletta med 399 evakuerade.

2011 03 07 - 2011 03 09. Avgick Valleta mot Sirte och tillbaka till Valletta.

2011 03 10. Avgick Valletta mot Vlore.

2011 04 - 2011 05. Utchartrad till International Organisation for migration (IOM) för evakueringen av utländska personer från Libyen på grund av inbördeskriget. Gjorde ett antal resor mellan Benghazi - Misurata/ Benghazi - Alexandria.

2011 05 07. Ankom Brindisi och insatt mellan Brindisi - Vlore.

2011 08 25.  Utchartrad till International Organisation for migration (IOM) för evakueringen av utländska personer från Libyen på grund av inbördeskriget.

2011 08 29 - 2011 09 01. En resa mellan Benghazi - Tripoli.

2011 09 01 - 2011 09 05. Avgick Benghazi mot Brindisi.

2012 07 08 - 2012 09 11. Insatt mellan Bari - Durres.

2012 09 12. Upplagd i Bari.

2013. Insatt mellan Brindisi - Vlore.

2013 08 11 - 2013 09 08. Insatt mellan Brindisi - Durres.

2013 09 - 2013 12 09. Insatt för Red Star Ferries/ European Ferries mellan Brindisi - Vlore.

2020 12. Upplagd i Pireus med maskinproblem.

2021 04 10. Bogserad från Pireus till Tuzla av CHRISTOS XXVII.

2021 04 12. Ankom Tuzla, Turkiet. 

2021 05 21. Såld till Sea Star Ferries Ltd, Odessa, Ukraina. Satt under Palau flagg. Omdöpt till STAR N.

2021 08 04. Avgick Tuzla mot Chornomorsk

2021 08. Insatt mellan Chornomorsk - Poti.

2022 12 26. Ankom Tripoli, Libyen.

2023 03 21. Ankom Aliaga, Turkiet.

2023 03 29. Kördes upp på stranden. 

M/S VIKING III.

M/S TERJE VIGEN.

M/S SCANDINAVIA.

 

M/S FENNO STAR.

M/S SANDEFJORD.

Ombord.

M/S SAGAFJORD.

Varvsbilder.

M/S GABRIEL SCOTT.

  

M/S RED  STAR I.

Tillbaka till Thoresen Car Ferries.

Tillbaka till TT Line.

Tillbaka till Townsend Thoresen. 

Tillbaka till Fred Olsen.

Tillbaka till Grenaa-Hundested A/S

Tillbaka till Lion Ferry.

Tillbaka till B&I Line.

Tillbaka till JKL.

Tillbaka till L.F.F.

Tillbaka till Da-No Linjen.

Tillbaka till KG-Line.

Tillbaka till Jakob Lines.

Tillbaka till Vasa Båtarna.

Tillbaka till Corona Line.

Tillbaka till Scandi Line.

Tillbaka till Color Scandi Line.

Tillbaka till Saga Line.

Tillbaka till Master Ferries.

© 2023 faktaomfartyg.