M/S VIKING II.

Byggd 1964 av Kaldnes Mekaniske Verksted A/S, Tönsberg, Norge.

Varvsnummer. 160.

Dimensioner. 99,50 x 17,73 x 4,42 m.

Brt/ Nrt/ Dwt. 3670/ 1784/ 1219.

Maskineri. Två Pielstick-Lindholmens 12 PC2V 400 dieslar.

Effekt. 7500 kW.

Knop 18,5.

Passagerare. 940.

Hyttplatser. 300.

Bilar. 180.

IMO. 6417047.

Systerfartyg. VIKING I. VIKING III.

1964 04 30. Sjösatt.

Levererades 15 juli 1964 till Otto Thoresen Shipping Co A/S, Oslo, Norge. 

1964. Omdöpt till CARFERRY VIKING II.

1964 07 19. Insatt mellan Southampton - Cherbourg, senare även Le Havre - Southampton - Cherbourg.

1964 10 - 1964 11. Visades fartyget upp i olika engelska hamnar bl.a. i Liverpool den 27-28 oktober, Cardiff 29-30 oktober, Southampton 30 oktober-10 november, Hull 3-4 november, Newcastle 6-7 november och Leith 8-9 november.

1965 02 - 1965 03 28. Utchartrad till Atlantic Steam Nav. Co., London. Insatt mellan Tilbury - Antwerpen.

1968 09 12. Sammanslås dom två rederierna Otto Thoresen Shipping Co, A/S, Oslo och Townsend Car Ferries, Dover. Rederiets nya namn blir Townsend Thoresen Car Ferries, Ltd.

1968 09. Överförd till Thoresen Car Ferries A/S, Oslo, Norge. Utchartrad till Townsend Thoresen Car Ferries. Insatt mellan Cherbourg - Southampton - Le Havre.

1968 11 02 - 1968 12 17. Insatt mellan Dover - Zeebrügge.

1969 01 - 1969 02. Varvsbesök i Göteborg.

1969 02 - 1969 10 06. Insatt mellan Southampton - Cherbourg/ Le Havre.

1969 12 28. Insatt mellan Dover - Zeebrugge.

1970 02 04. Återkommer till Southampton.

1970 10 15. Under resa mellan Southampton - Le Havre får fartyget maskinbortfall. Tar sig till hamn och går till Göteborg för reparation.

1970 11 29. Åter i trafik.

1971 01 08 - 1971 03 30. Utchartrad till Stena Line AB, Göteborg.

1971 01 10. Insatt mellan Göteborg - Frederikshavn.

1974 03 31 - 1974 04. Varvsöversyn i Göteborg.

1974 04. Insatt mellan Southampton - Cherbourg/ Le Havre.

1974 10 23. Insatt mellan Felixstowe - Zeebrugge.

1974 04 14 - 1975 11 30. Utchartrad till Lion Ferry AB, Halmstad. Insatt mellan Varberg - Grenå.

1976 04 - 1976 11. Utchartrad till Lion Ferry AB, Halmstad. Insatt mellan Varberg - Grenå.

1976 11. Ankom Southampton där fartyget läggs upp och sätts till försäljning.

1976 12 22. Såld till Lloyds Leasing Ltd, London, England (Sealink British Rail). Omdöpt till EARL WILLIAM.

1976 12. Ombyggd i Holyhead.

1977 01 16. Insatt mellan Portsmouth - Jersey - Guernsey.

1981 05 03. Insatt mellan Weymouth - Cherbourg - Jersey - Guernsey.

1981 06 28. Insatt mellan Portsmouth - Jersey - Guernsey.

1981 07 05. Gick fartyget på grund utanför St Helier, reparerades i Falmouth.

1981 07 15. Åter i trafik.

1981 10. Kolliderade med kajen i St Helier.

1981 12 20. Åter i trafik efter reparation.

1982 11 20. Kolliderade med Rock Beacon, Reparerades i Falmouth.

1982 12 26. Åter i trafik.

1982 07 - 1982 08. Insatt mellan Weymouth - Cherbourg.

1984 07 27. Övertas leasingen Sea Containers Ltd.

1985 01 - 1985 04. Ombyggd vid Aalborgs varv, Ålborg, Danmark

1985 04. Insatt mellan Weymouth - Jersey - Guernsey.

1986 09 30 - 1986 10 18. Låg fartyget i St Peter port på grund av strejk.

1986 10 18. Upplagd i Weymouth.

1987 03 - 1987 05. Upplagd i River Fal.

1987 05 - 1987 10. Använd som flyktingförläggning i Harwich, England.

1987 10 16. Blåste det orkanvindar och 22 trossar släppte, så fartyget hamnade på land.

1987 10. Drogs loss senare och reparerades.

1987 12 04. Avgick Harwich mot River Fal för uppläggning.

1988 04 25. Öppnar en ny linje mellan Liverpool - Dun Laoghaire.

1988 08 11 - 1988 08 24. Fick problem med ena propellern, reparerades i Cardiff.

1990 01 09. Ställdes trafiken in.

1990 01 12. Upplagd i Milford Haven.

1990 01 28 - 1990 03 08. Utchartrad till Belfast Ferries. Insatt mellan Liverpool - Belfast.

1990 03 09. Upplagd i Milford Haven

1990 06 06. Insatt mellan Folkestone - Boulogne.

1990 06 12. Upplagd i Milford Haven.

1991 02 04 - 1991 02 19. Insatt mellan Holyhead - Dun Laoghaire.

1991 06 29 - 1991 07 11. Insatt mellan Holyhead - Dun Laoghaire.

1991 07. Upplagd i Milford Haven.

1991 08 22. Utchartrad på fyra veckor till Cotunav, Tunisien för trafik mellan Tunis - Frankrike. När fartyget kom till Tunis så vart fartygets säkerhetsplan, samt passagerarcertifikat hårt granskade och ej godkända och chartern avbröts.

1991 09 11. Ankom Milford haven för uppläggning.

1992 04 05. Såld till Ardonis Shipping Co, Valletta, Malta. Omdöpt till WILLIAM. Avgick Milford Haven mot Medelhavet.

1992 07. Omdöpt till PEARL WILLIAM. Insatt för Hellenic Williams Line mellan Bari - Igoumenitsa - Patras. 

1993. Utchartrad till European Seaways. Insatt mellan Brindisi - Igoumenitsa.

1994. Insatt mellan Bari - Brindisi - Igoumenitsa - Pireus - Cesme.

1996 04 10. Såld till P&L Ferries Shipping Co, Valletta, Malta. Omdöpt till MAR-JULIA. Insatt mellan Igoumenitsa - Brindisi.

1996 10. Insatt mellan Thessaloniki - Istanbul - Odessa.

1997. Såld till Lucky Shipping S.A., Kingstown, St Vincent & Grenadines. Omdöpt till CESME STERN.

1997 06. Utchartrad till Stern Lines.

1997 06 21. Insatt mellan Bari - Cesme.

1997 07. Arresterad i Bari.

2000. Såld till Windward Lines, Kingstown,  St Vincent & Grenadines. Omdöpt till WINDWARD II. Upplagd i Bari.

2001 07 23. Avgick Bari mot Trogir.

2003 09 26. Stoppad i Las Palmas på grund av säkerhetsfel ombord fartyget.

2003 09 29. Avgick Las Palmas mot Västindien..

2003 10. Insatt mellan Kingstown - Port Of Spain - La Guira.

2003 10 19. Kolliderade med patrullfartyget NELSON i Port Of Spain.

2004 01 31. Arresterad i Port Of Spain, Trinidad.

2004 02. Registrerad ägare, Winward II Ltd, Kingstown,  St Vincent & Grenadines.

2004 04 30. Så släpptes fartyget, så det kunde sättas i trafik igen.

2004 08 - 2004 09. Utchartrad till Government of Trinidad & Tobago, Port Of Spain, Trinidad & Tobago. Insatt mellan Trinidad - Tobago.

2004 09. Upplagd i Paria bukten (Trinidad). 

2006 12. Såld till Treasure Queen Tours. Ombyggd till hotellfartyg och får marknadsnamnet OCEAN PEARL.

2007 09. 01 Invigd som flytande hotell i Chaguaramas, Trinidad & Tobago.

2011 02 02. Såld till Amandla Icon Shipping-Sng, Singapore. Satt under Tanzania flagg.

2011 04 02. Bogserad från Trinidad mot Venezuela.

2011 04 04. Kolliderade man med en pråm och fartyget tog in vatten och sjönk.

M/S VIKING II.

M/S EARL WILLIAM.

M/S PEARL WILLIAM.

M/S MAR-JULIA.

M/S CESME STERN.

M/S WINDWARD II.

Ombord.

Tillbaka till Thoresen Car Ferries.

Tillbaka till Townsend Thoresen. 

Tillbaka till Lion Ferry.

Tillbaka till British Rail.

Tillbaka till Sealink.

Tillbaka till Stena Line.

Tillbaka till Trinidad & Tobago.

© 2021 faktaomfartyg.