M/S BANDAR ABBAS EXPRESS.
Byggt 1978 av Oskarshamns Varvs Ab, Oskarshamn.
Varvsnummer. 420.
Dimensioner. 183,30 x 25,00 x 8,5 m.
Brt/ Nrt/ Dwt. 8761/ 4622/ 14497.
Maskineri. En Cegielski Sulzer 6RND76 diesel.
Effekt. 8823 kW.
Knop. 19.
Lastmeter 2520.
IMO. 7430735.
Systerfartyg. FINNEAGLE. GULF EXPRESS. EMIRATES EXPRESS.
1974. Beställd och ordern var först som tankfartyg. 1976 04 20. Ändrades ordern till ett RoRo fartyg. 1977 08 05. Kölsträckt. 1978 02 21. Sjösatt. Levererades 13 juli 1978 till p/r Lars Johansson (OT-gruppen), Skärhamn. 1978 07. Insatt i OT Express Line trafik mellan Wallhamn - Bremerhaven - Immingham - Dunkerque - Doha - Umm Said - Dubai - Abu Dhabi - Damman - Karachi - Bombay. 1979. Registrerad för Ab Skärhamns Oljetransporter, Skärhamn. 1980 01 26. Omdöpt till SAUDI EXPRESS. Insatt i Mideastcargos trafik. 1980. Insatt i Atlanticargos trafik. 198?. Insatt i OT West Africa Line mellan Europa - Västafrika. 1982. Går Ab Skärhamns Oljetransporter (OT-gruppen) Skärhamn i konkurs. Ansvaret för fartyget övertas av konkursboet. 1983 08 17. Utchartrad till Ignazio Messina S.p.A. Genua, Italien. Omdöpt till JOLLY AVORIO. 1983 08. Insatt mellan Italien - Mellan Östern. 1986 01 29. Avslutad charter. Omdöpt till SAUDI EXPRESS. 1986 03 18 - 1986 06 30. Utchartrad till Stena Line AB, Göteborg. Insatt mellan Göteborg - Travemünde. 1986 03 29. Får fartyget maskinskada i Travemünde och kolliderar med kajen. 1986 10 14. Såld till Bowmarine Ltd, Georgetown, Cayman Island. 1986 11 12. Utchartrad till OT West Africa Line. Omdöpt till KARAWA. Insatt mellan Europa - Västafrika. 1986 11 17. Överförd till Cypriotisk flagg, hemmahamn Limassol. 1987 03. Såld till Pebble Beach Shipping Inc (Fred Olsen & Co, Oslo, Norge), Manilla, Filippinerna. Omdöpt till BORACAY. 1989 06. Överförd till Norsk Internationell Sjöfarts register. Hemmahamn Oslo. 1991 05 30. Gick på grund utanför Hanegalsboen. Drogs loss senare. 1998 08 18. Såld till DFDS A/S, Köpenhamn, Danmark. Omdöpt till DANA MINERVA. Övertagen i Horten. 1998 08 25. Insatt mellan Esbjerg - Immingham/ Harwich. 1999 07 27 - 1999 08 17. Utchartrad till Danska regeringen för resa mellan Esbjerg - Thessaloniki - Rönne - Ålborg. 2000 03 17 - 2000 03 26. Utchartrad till Danska regeringen för resa mellan Esbjerg - Bergneset - Bodö - Fredericia. 2000 07 31. Registrerad för DFDS Tor Line A/S, Esbjerg. 2001 01 05. Omdöpt till TOR MINERVA. 2001 06 01 - 2001 09 12. Insatt mellan Oslo - Brevik - Kristiansand - Immingham - Rotterdam. 2001 09 13 - 2001 11 05. Utchartrad till Nato för resa mellan Emden - Split - Thessaloniki - Teesport - Emden - Marchwood - Emden. 2002 08 13. Insatt mellan Rotterdam - Imminghamn. 2003 04 19. Såld till Como Maritime Co (Goliat Shipping), Oslo, Norge. 2003 04 29. Övertagen av den nya ägaren. Återchartrad av DFDS Tor Line på tre år. 2006 02 06 - 2006 02 24. Utchartrad till Mann Lines. Insatt mellan Åbo - Bremerhaven - Harwich - Cuxhaven - Tallinn - Åbo under ESTRADEN reparation. 2006 012 19. Management Barber Ship Management, Lysaker, Norge. 2007 12 19. Såld till CS & Partners, Hellerup, Danmark. Management Global Hanseatic GmbH & Co, Hamburg, Tyskland. (Registrerad i Norge, hemmahamn Oslo). 2009 01 30. Insatt för Sea-Cargo. Insatt mellan Amsterdam - Esbjerg - Tanager - Haugesund - Bergen. 2009 08. Upplagd i Bremerhaven. 2010 06. Omdöpt till MINERVA. 2010 06. Fanns det planer för ombyggnad av fartyget till livestock carrier. 2010 06 29. Avgick Bremerhaven i riktning mot Suez. 2010 07 20. Ankom Alang, Indien för upphuggning. 2010 07 26. Kördes upp på stranden. |
M/S BANDAR ABBAS EXPRESS.
M/S JOLLY AVORIO.
M/S SAUDI EXPRESS.
M/S KARAWA.
M/S BORACAY.
M/S DANA MINERVA.
M/S TOR MINERVA.
Tillbaka till Ignazio Messina.
© 2021 faktaomfartyg