M/S DIVINA.

Byggd 1985 av De Bock & Meyer BV, Leimuiden, Holland.

Varvsnummer. 34.

Dimensioner. 26,05 x 5,15 x 1,42 m.

GT/ NT. 55/ 34.

Maskineri. En Scania DSI 11 R80 dieslar.

Effekt. 138 kW.

Knop. 10,0.

Efter maskinbyte. En Volvo Penta D9-300 diesel.

Effekt. 220 kW.

Knop. 11,0.

Efter maskinbyte. En Volvo Penta D9-300 diesel.

Effekt. 220 kW.

Knop. 11,0.

Efter maskinbyte. En Danfoss EM-PM1540 motor.

Effekt. 253 kW.

Knop. 9,0.

Passagerare. 160.

KM RN. 13342.

Systerfartyg. DIVA.

Levererades 7 maj 1985 till Tore Ulff (60%) Ångfartygs AB Strömma Kanal (40%), Stockholm.

1985 06. Insatt på sightseeingtrafik i Stockholm.

1986 09. Tore Ulff blir ensamägare till fartyget.

1989 05. Omdöpt till STRÖMMA I.

1992. Såld till Ångfartygs AB Strömma Kanal, Stockholm. Omdöpt till DELFIN V.

1999 07 06. Backar in i ROSLAGEN som ligger förtöjd vid Strömkajen, endast mindre skador uppstår.

2010. Nytt maskineri installeras vid Rindö Marine.

2012 09 08. Får man inte stopp på fartyget när man ska lägga till vid Strandvägskajen och får en kajstuds.

2012 10 06. Får man stopp i maskin vid tillägg vid Nybroplan och det blir en kajstuds.

2024 05. Ombyggd vid Rindövarvet Ab, Vaxholm med batteridrift.

2024 05 16. Omdöpt till PRINS DANIEL.

2024 06 11. Döpt av Finansborgarrådet Karin Wanngård.

M/S DIVINA.

M/S DELFIN V.

E/S PRINS DANIEL.

Tillbaka till Strömma.

© 2024 faktaomfartyg.