M/S INNISFALLEN.

Byggd 1969 av Werft Nobiskrug GmbH, Rendsburg, Tyskland.

Varvsnummer. 660.

Dimensioner. 118,16 x 17,84 x 4,43 m.

Brt/ Nrt/ Dwt. 4007/ 2096/ 3878.

Maskineri. Fyra MAN 7L40/54 dieslar.

Effekt. 11768 kW.

Knop 18,0.

Passagerare. 1149.

Hyttplatser. 341.

Bilar. 280.

IMO. 6905446.

Systerfartyg. MUNSTER. PRINS BERTIL. GUSTAV VASA. KRONPRINS CARL GUSTAV.

1968 12 07. Sjösatt.

Levererades 28 mars 1969 till British & Irish Steam Packet Co, Ltd (B+I Line), Dublin, Irland.

1969 04 05 - 1969 04 09. Visades fartyget upp i London.

1969 04 10. Ankom Swansea från London.

1969 04 11 - 1969 04 13. Visades upp i Cork, sedan avgick man mot Dublin.

1969 05 02. Insatt mellan Swansea - Cork.

1978 01 - 1979 03. Insatt mellan Dublin - Liverpool.

1980 01 - 1980 02 13. Insatt mellan Swansea - Cork.

1980 02 23. Såld till Tourism & Shipping Co, Panama. Omdöpt till CORSICA VIVA

1980 03. Insatt i Corsica Ferries trafik mellan Italien - Korsika

1985. Registrerad för Maininvest Funds SA, Panama. Omdöpt till DOMINICAN VIVA. Insatt mellan Puerto Rico - Dominikanska Republiken.

1988. Registrerad för Tourship S,A, Panama. Omdöpt till CORSICA VIVA I. Insatt mellan Italien - Korsika.

1988. Insatt mellan Savona - Ajaccio - Porto Torres.

1992. Registrerad för Nouvo Trans Tirreno Express SrL, Olbia, Italien. Omdöpt till SARDINIA VIVA

1992. Insatt för Sardinia Ferries mellan Sardinien - Italien

1993 10 21. Överförd till Caribia Ferries Pointe-a-Pitre, Guadeloupe. Omdöpt till CARIBIA VIVA

1993 10. Insatt mellan Pointe-a-Pitre - Fort-de-France.

1994 05. Upplagd i La Spezia, Italien.

1994 07. Utchartrad till San Paolo Ferries. Insatt mellan Bari - Grekland - Cesme.

1994 07. Utchartrad till Stern Maritime Lines. Insatt mellan Ancona - Grekland - Cesme.

1994 08. Utchartrad till Cotunav, Tunisien. Insatt mellan Tunis - Genua.

1994 12. Utchartrad Meridian Ferries, Panama. Går till Sunderland för ombyggnad.

1995 02 05. Omdöpt till SPIRIT OF INDEPENDENCE. Satt under Bahamas flagg, hemmahamn Nassau. Insatt mellan Folkstone - Boulogne som fraktfärja. 

1995 03 15. Går linjen i konkurs och Corsica Ferries tar fartyget tillbaka.

1995 03 27. Ankommer fartyget Dover.

1995 04 04. Avgår Dover mot Medelhavet.

1995 04 14. Upplagd i La Spezia.

1998 09. Såld till Millenium Shipping, Nassau, Bahamas. Omdöpt till HAPPY DOLPHIN.

1998. Utchartrad till Happy Lines, samt ombyggd i La Spezia. Överförd till det Portugisiska Skeppsregistret.

1999 04 24 - 1999 10 17. Insatt mellan La Spezia - Bastia.

2000 04 - 2000 10. Insatt mellan La Spezia - Bastia.

2001 04 - 2001 10. Insatt mellan La Spezia - Bastia.

2001 10. Arresterad i La Spezia, Italien efter dett att rederiet gått i konkurs.

2003 03 25. Såld till Sancak Lines, Izmir, Turkiet.

2003 04. Omdöpt till DERIN DENIZ.

2003 06 12. Avgick La Spezia.

2003 06 14 - 2003 08 11. Insatt mellan Cesme - Brindisi.

2003 08 11. Ankom Tuzla.

2004 09. Såld till Indiska upphuggare.

2004 10 17. Uppkörd på stranden i Alang, Indien.

M/S INNISFALLEN.

M/S CORSICA VIVA.

M/S DOMINICAN VIVA.

M/S CORSICA VIVA I.

M/S SARDINIA VIVA.

M/S CARIBIA VIVA.

M/S SPIRIT OF INDEPENDENCE.

M/S HAPPY DOLPHIN.

M/S DERIN DENIZ.

Tillbaka till B&I Line.

Tillbaka till Corsica Ferries.

Tillbaka till Happy Lines.

Tillbaka till Sancak Lines.

© 2021 faktaomfartyg.