S/S SKANDIA.
Byggd 1872 av Bergsunds Mekaniska Verkstad, Stockholm.
Varvsnummer. 99.
Dimensioner. 50,14 x 7,61 x 3,94 m.
Brt/ Nrt/ Dwt. 604/ 453/ 450.
Maskineri. Två 2-cyl, compoundångmaskiner.
Effekt. 100 nhk.
Knop.?.
Efter maskinbyte. En Qvillebäckens 3-cyl, trippelångmaskin.
Effekt. 400 ihk.
Knop. ?.
RN. 578
Efter ombyggnad. RN 4119.
IDno. 3000578.
Systerfartyg. SÖDRA SVERIGE. DROTTNING SOPHIA. KONUNG OSCAR.
Levererades 1872 till
Ångfartygsbolagets Södra Sverige, Stockholm.
1872 - 1902. Trafikerade Stockholm - Göteborg med mellanliggande hamnar. 1902 - 1903. Ombyggd vid Qvillebäckens Mekaniska Verkstad, Göteborg. Byte av ångpannor, installation av trippelångmaskin samt helt ny inredning. 1903 03 24. Återregistrerad efter omfattande ombyggnad. Kommerskollegium i Stockholm fick rapport om att det var delvis upphugget. Därför fick det ett nytt registreringsnummer i fartygsregistret. 1903 - 1911. Trafikerade Stockholm - Malmö - Göteborg. 1909 01 01. Övertagen av Stockholms Rederi AB Svea, Stockholm. 1912 05 10. Omdöpt till LULEÅ eftersom man inför Olympiaden i Stockholm behövde ett större fartyg på linjen Luleå - Stockholm, men man redan tryckt tidtabellen så var det enklare (?) att byta namn på fartygen (Byter namn med rederisystern LULEÅ som fick namnet SKANDIA) 1913 - 1938. Insatt mellan Stockholm - Norrlandshamnar. 1938. Beslut fattas om utrangering. 1939 07 19. Såld till Eisen und Metall A/G, Essen, Tyskland för upphuggning. Levererades till Bremerhaven tillsammans med rederisystern VESTERNORRLAND. |
S/S SKANDIA.
Bild på S/S SKANDIA och S/S SKANDIA.
S/S LULEÅ.
Tillbaka till Ångfartygs Ab Södra Sverige.
© 2022 faktaomfartyg.