M/S ELK.
Byggd 1977 av Hyundai Heavy Industries Co Ltd Ulsan Sydkorea.
Varvsnummer. 645.
Dimensioner. 155, 99 x 21,67 x 7,32 m.
Efter ombyggnad. 163,61 x 22,90 7,52 m.
Brt/ Nrt/ Dwt. 5463/ 2473/ 8652.
Efter ombyggnad. Brt/ Nrt/ Dwt. 6182/ 2802/ 8593.
Maskineri. Två Pielstick 12PC2-5V-400 V-dieslar.
Effekt. 11475 kW.
Knop. 17,0.
Passagerare. 12.
Hyttplatser 12.
Lastmeter. 1700.
Efter ombyggnad. 1886.
IMO. 7528594.
Systerfartyg. MERZARIO AUSONIA. STENA RUNNER. STENA PROSPER. STENA PROJECT. ALPHA ENTERPRISE. TOR FELICIA. NORSKY. IMPARCA EXPRESS I. MERZARIO HISPANIA. STENA TRADER.
1977 02 14. Kölsträckt. 1977 06 21. Sjösatt. Levererades 28 december 1977 till Stena Container Line Ltd, London, England. 1977 12 28. Utchartrad till P&O Ferries. 1978 01. Insatt för P&O Ferrymasters mellan Middlesborough - Göteborg - Helsingborg. 1978 09 28. Såld till Standard Chartered Merchant Bank, London. (P&O Ferries Ltd Chartering managers). 1979 03 10. Gick fartyget hårt på grund utanför Göteborg och fick svåra bottenskador. 1979 03 13. Drogs fartyget flott och bogserades till varv för reparation. 1981 12 05. Utchartrad till North Sea Ferries B.V., Rozenburg, för en resa mellan Rotterdam - Ipswich. 1981 12 09. Utchartrad till North Sea Ferries B.V., Rozenburg, för en resa mellan Rotterdam - Ipswich. 1981 12 13. Utchartrad till North Sea Ferries B.V., Rozenburg, för en resa mellan Rotterdam - Ipswich. 1982 04 04. "inkallad" av British Goverment of Defense för att frakta material till Falklandsöarna. 1982 04 09. Avgick från Southampton mot Ascension. 1982 07 12. Ankom Smit Shiprepairs Ltd., North Shields, Plymouth på varvsöversyn. 1982 08 12. Åter i trafik mellan Middlesborough - Göteborg. 1982 09. Överförd till Elk Leasing Co Ltd, London. 1984. Ansvaret överflyttat till POETS Fleet management. 1986. Såld till P&O Ferries Ltd, London, England. 1986 01 27. Ankom Reunis Du Nord et de I´Ouest (A.R.N.O), Dunkerque, Frankrike för förlängning och ombyggnad. 1986 08 16. Åter i trafik efter ombyggnad. 2000 12. Såld till DFDS Tor Line, London, England. 2001 06. Omdöpt till TOR BALTICA. 2001 09. Utchartrad till Amerikanska Försvarsdepartementet. 2001. Åter i trafik mellan Göteborg - Harwich efter avslutad charter. 2003 08. Såld till Baltica Shipping & Trading Co. Ltd, Belize City, Belize. Återchartrad på tre år till DFDS Tor Line. 2003 09 02. Insatt mellan Fredericia - Köpenhamn - Klaipeda. 2004. Insatt mellan Göteborg - Harwich - Rotterdam. 2005. Insatt mellan Immingham - Zeebrugge. 2005 09 21. Insatt mellan Kiel - St Petersburg. 2007 11. Såld till Balticum Shipping, SA, Riga, Lettland. Återchartrad till DFDS Tor Line. 2007 11 04. Ankom Cityvarvet, Göteborg för allmän översyn. 2007 11. Management Brax Shipholding. 2009 03 27 - 2010 12 24. Insatt mellan Kiel - Karlshamn - Sankt Petersburg. 2011 01 07 - 2011 01 09. Avgick Kiel mot Zeebrugge. 2011 01 09 - 2011 03 10. Utchartrad till P&O Ferries, insatt mellan Zeebrugge - Hull. 2011 04 04. Ankom Brevik. 2011 04 14. Upplagd i Uddevalla. 2011 05 01. Omdöpt till BALTICUM. 2011 10 23. Avgick Uddevalla mot Amsterdam. 2011 10 26. Avgick Amsterdam mot Suez. 2011 11 24. Ankom Alang, Indien. 2011 11 29. Kördes fartyget upp på stranden för upphuggning av NBM Iron & Steel Tdg, Alang, Indien. |
M/S ELK.
M/S TOR BALTICA.
M/S TOR BALTICA.
M/S BALTICUM.
Tillbaka till P&O Ferrymasters.
Tillbaka till North Sea Ferries.
© 2021 faktaomfartyg.