M/S STENA PROSPER.

Byggd 1978 av Hyundai Heavy Industries Co Ltd, Ulsan, Sydkorea.

Varvsnummer. 646.

Dimensioner. 155, 99 x 21,67 x 7,32 m.

Efter ombyggnad. 155,99 x 22,71 x 7,32 m.

Brt/ Nrt/ Dwt. 5466/ 2485/ 8672.

Efter ombyggnad. Brt/ Nrt/ Dwt. 5752/ 2680/ 8811.

Maskineri. Två Pielstick 12PC2-5V-400 V-dieslar.

Effekt. 11475 kW.

Knop. 17,0.

Passagerare 12.

Hyttplatser 12.

IMO. 7528609.

Systerfartyg. MERZARIO AUSONIA. STENA RUNNER. ELK. STENA PROJECT. ALPHA ENTERPRISE. TOR FELICIA. NORSKY. IMPARCA EXPRESS I. MERZARIO HISPANIA. STENA TRADER.

1977 08 26. Sjösatt.

Levererades 2 februari 1978 Stena Container Line, Ltd, London, England. Omdöpt till ATLANTIC PROSPER.

1978 02 02. Utchartrad till Atlantic Container Line. Insatt mellan Southampton - Antwerpen - Rotterdam - Le Havre - Liverpool - Bremerhaven - Halifax - Montreal - Göteborg.

1979. Påbyggd med sidosponsoner.

1981 04. Såld till Stena Atlas Line Ltd, Valletta, Malta ( c/o Triport Ferries Management, Glasgow, Skotland)

1981 04. Utchartrad till Andreo Merzario S.p.A. Genoa, Italien. Omdöpt till MERZARIO IONIA.

1982 04. Återlämnad från chartern. Överförd till Stena Atlas Line Ltd, Limassol, Cypern. (Management Three Crowns Marine Management, Limassol, Cypern). Omdöpt till STENA IONIA.

1982 04. Utchartrad till OT West Africa Line.

1984. Överförd till Stena Caribbean Ltd, Georgetown, Cayman Island. (c/o Swedish Caledonian Marine Management Ltd, Clydebank).

1985 01 22 - 1985 02 01. Utchartrad till North Sea Ferries B.V., Rozenburg. Insatt mellan Rotterdam - Hull.

1985 12 27. Såld till Rederi Ab Concordia, Göteborg. (c/o, Liro Shipping Ab, Bara, Sverige). Omdöpt till STENA GOTHICA. Insatt för Stena Portlink mellan Esbjerg - Harwich.

1986. Ombyggd med ett extra väderdäck vid Hapag Lloyd Werft, Bremerhaven, Tyskland.

1987 02 16. Ändrar rederiet namn till Stena Rederi Ab, Göteborg.

1987 10 05. Ändrar rederiet namn till Stena Ab, Göteborg.

1988 01 12. Utchartrad till Oy Rettig Ab, Helsingfors, Finland. Omdöpt till BORE GOTHICA. Insatt i Bore RoRo trafik.

1988 12 09. Såld till August Lindholm Eftr. Ab, Stockholm. Utchartrad till Bore RoRo.

1989 01. Insatt mellan Åbo - Cuxhaven - Harwich - Cuxhaven - Åbo.

1991 04. Utchartrad till Engelska Försvarsdepartementet för en resa Europa - Persiska Viken.

1992 01 01. Utchartrad till Finncarriers Oy Ab, Helsingfors, Finland. Insatt mellan Åbo - Rauma - Travemünde - Rostock - Lübeck.

1993. Insatt mellan Helsingfors - Hamina - Hull/Felixstowe.

1995 02 08. Registrerad för Bore Lines AB, Stockholm.

1996 11 20. Omdöpt till FINNBIRCH.

1997. Utchartrad till P&O North Sea Ferries, Rozenburg för en rundresa mellan Hull - Zeebrügge

1999. Registrerad för Strömma Turism & Sjöfart AB, Stockholm.

2000 10. Insatt mellan Helsingfors - Århus.

2006 11 01 kl 15:40. På resa mellan Helsingfors - Århus så larmade fartyget att man fått 40 gradig slagsida när man befanns sig mellan  Öland och Gotland, senare vart den 14 man stora besättningen tvungen att sätta sig på skrovsidan för att invänta hjälp. 

2006 11 01. Kl 19:37 så sjönk fartyget. 13 besättningsmän räddades, tyvärr omkom en på sjukhuset och en vart kvar ombord. 

2006 11 22. Så lyckades man bärga kroppen från vraket. 

M/S ATLANTIC PROSPER.

M/S MERZARIO IONIA.

M/S STENA IONIA.

M/S STENA GOTHICA.

M/S BORE GOTHICA.

M/S FINNBIRCH.

Tillbaka till Stena RoRo.

Tillbaka till Atlantic Container Line.

Tillbaka till Merzario Lines.

Tillbaka till North Sea Ferries.

Tillbaka till Bore Line.

Tillbaka till Finncarriers.

Tillbaka till Strömma.

© 2021 faktaomfartyg.